Eettisen kaupan puolesta ry

Vuonna 2019 käynnistynyt Lempivaatteeni -kampanja kannustaa suomalaisia vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen. Kampanja innostaa jokaista käyttämään jo omistamiaan vaatteita pidempään. 

Vaateteollisuus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain, eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden. 

Lempivaatteeni-kampanjassa herätellään suomalaisia ymmärtämään vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä vaatimaan pikamuotiteollisuuteen muutosta.

Nykyinen, nopeiden syklien ja vaihtuvien trendien mukainen tapamme kuluttaa vaatteita ei ole kestävä. Tutkimusten mukaan yksi tärkeimmistä tavoista vaikuttaa vaateteollisuuden päästöihin on pidentää vaatteiden käyttöikää. Muutos vastuulliseen tuotantoon ja vaatteiden kuluttamiseen haastaa meitä jokaista mukaan.

Miten Lempivaatteeni -kampanja kannustaa vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen?

Tiesitkö, että vastuullinen vaate on se, jonka jo omistat? Lempivaate ei ole mikä tahansa hetken lempivaate, vaan sellainen, johon liittyy tunneside ja tarina. Lempivaate kestää aikaa ja ei ole sidottu hetken trendeihin.

Lempivaatteeni-kampanja järjestetään ostotapahtuma Black Friday -viikolla nro 48. Kampanjaan osallistujat pukeutuvat viikoksi lempivaatteeseensa ja jakavat sosiaalisessa mediassa tuntemuksiaan ja tarinoitaan lempivaatteistaan tägäten postauksiinsa #Lempivaatteeni. Kun mukaan merkkaa Eetin, pääsemme jakamaan julkaisuja eteenpäin stooreissamme.

Kampanjan tarkoitus on lisätä kunnioitusta vaatteita kohtaan ja kannustaa suomalaisia käyttämään jo omistamiaan vaatteita pidempään. Haluamme saada ihmiset arvostamaan vaatettaan, pitämään siitä huolta ja käyttämään sitä, vaikka se ei olisi enää juuri sen sesongin pikamuodin mukainen.

Vinkkejä vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen.

  1. 10 sekunnin sääntö – Ennen kuin ostat uuden vaatteen, laske mielessäsi kymmeneen, ja mieti, tarvitsetko todella tämän tuotteen.
  2. Tarkista yrityksen vastuullisuus – Ennen kuin lähestyt lähimaksua tarkista yrityksen nettisivuilta tuotteiden valmistuksesta, raaka-aineista ja hiilijalanjäljestä.
  3. Vaikuta yrityksiin ja päättäjiin – Pelkillä kulutusvalinnoilla maailma muuttuu aivan liian hitaasti. Yritysten vastuullisuuteen voi vaikuttaa myös antamalla palautetta suoraan yritykselle.

Lue lisää vastuullisen kuluttajan oppaastamme.

 

Katso LEMPIVAATTEENI-KAMPANJAN videoita ja lue artikkeleita.

Haku