Lempivaatteeni-kampanja
13.12.2018
Lempivaatteeni -kampanja kannustaa suomalaisia vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen. Kampanja innostaa jokaista käyttämään jo omistamiaan vaatteita pidempään.
Vaateteollisuus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain, eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden.
Lempivaatteeni-kampanjassa herätellään suomalaisia ymmärtämään vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä vaatimaan pikamuotiteollisuuteen muutosta.
Nykyinen, nopeiden syklien ja vaihtuvien trendien mukainen tapamme kuluttaa vaatteita ei ole kestävä. Tutkimusten mukaan yksi tärkeimmistä tavoista vaikuttaa vaateteollisuuden päästöihin on pidentää vaatteiden käyttöikää. Muutos vastuulliseen tuotantoon ja vaatteiden kuluttamiseen haastaa meitä jokaista mukaan.
Vaali lempivaatettasi
Tiesitkö, että vastuullisin vaate on se, jonka jo omistat? Lempivaate ei ole mikä tahansa hetken lempivaate, vaan sellainen, johon liittyy tunneside ja tarina. Lempivaate kestää aikaa ja ei ole sidottu hetken trendeihin.
Kampanjan tarkoitus on lisätä kunnioitusta vaatteita kohtaan ja kannustaa suomalaisia käyttämään jo omistamiaan vaatteita pidempään. Haluamme saada ihmiset arvostamaan vaatettaan, pitämään siitä huolta ja käyttämään sitä, vaikka se ei olisi enää juuri sen sesongin pikamuodin mukainen.
Mutta pelkkiin lempivaatteisiin pukeutuminen ei riitä, meidän on myös pyrittävä aktiivisesti muuttamaan vaateteollisuutta. Kuluttajina voimme vaatia vaatebrändeiltä eettisiä, ekologisia ja kestäviä vaatteita, jotka kunnioittavat luontoa ja ihmisoikeuksia. Tätä varten muotiteollisuuteen tarvitaan läpinäkyvyyttä.
Mitä sinä tiedät lempivaatteestasi? Kampanjan haasteeseen osallistujat jakavat somessa kuvan lempivaatteestaan sekä kertovat, mitä he tietävät lempivaatteestaan. Saatko sinä esimerkiksi selville, missä ja millaisissa oloissa lempivaatteesi on valmistettu? Entä mistä materiaaleista se on tehty ja kuinka kauan se on ollut käytössäsi. Älä pelästy, jos et saa kaikkea selville. Tärkeintä on viestiä vaateteollisuudelle, että läpinäkyvyydellä on merkitystä.
Merkkaa julkaisuusi tai stooriisi #Lempivaatteni ja Eetti.
Vinkkejä vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen.
- 10 sekunnin sääntö – Ennen kuin ostat uuden vaatteen, laske mielessäsi kymmeneen, ja mieti, tarvitsetko todella tämän tuotteen.
- Tarkista yrityksen vastuullisuus – Ennen kuin lähestyt lähimaksua tarkista yrityksen nettisivuilta tuotteiden valmistuksesta, raaka-aineista ja hiilijalanjäljestä.
- Vaikuta yrityksiin ja päättäjiin – Pelkillä kulutusvalinnoilla maailma muuttuu aivan liian hitaasti. Yritysten vastuullisuuteen voi vaikuttaa myös antamalla palautetta suoraan yritykselle.
Lue lisää vastuullisen kuluttajan oppaastamme.