Tehtäviä oppilaille: Yritysvastuu-uutiset

Tehtäviä oppilaille: Yritysvastuu-uutiset

Tehtäviä yritysvastuun ymmärtämiseen

Tältä sivulta löydät viisi videota sekä niihin liittyviä tehtäviä. Videot käsittelevät elektroniikan vastuullisuutta, ilmastoa. Lisäksi opetusmateriaaliin kuuluu globaalikasvatukseen suunnattu Maijan yritysvastuukoulu -podcastin jakso ja siihen liittyvät tehtävät.

Yritysvastuu-uutiset: Elektroniikan vastuullisuus

 

 

Katsokaa Yritysvastuu-uutiset video Suomalaiset elektroniikkamerkit. Tämän lisäksi voit lukea artikkelin Eetti selvitti suomalaisten elektroniikkamerkkien vastuullisuutta – tulokset kehnoja täältä sekä kuunnella Maijan yritysvastuukoulu-podcastin jakson Elektroniikasta ja öö kosmetiikasta täältä.

Tehtävä 1: Elektroniikka-tietovisa

 

Tehtävä 2: Suomalaiset pienelektroniikkamerkit ränkätty!

Vuonna 2021 Eetti julkaisi Ränkkää brändi -selvityksen, jossa tutustuttiin kahdeksan suomalaisen pienelektroniikkaa tuottavan merkin ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyöhön sekä niiden läpinäkyvyyteen. Löydät raportin täältä. 

Valitse raportista tarkasteltavaksi yksi kahdeksasta elektroniikkamerkistä ja tutustu sen tuloksiin. Löydät kaikkien merkkien tulokset sekä taulukot sivulta 10 ja siitä eteenpäin. (HUOM! Taulukoiden kysymykset ja vastaukset ovat englanniksi)

Millaisia ajatuksia tulokset herättävät? Keksi brändille ainakin kolme kehityskohdetta, joilla se voisi parantaa työtään ilmaston, ympäristön ja ihmisoikeuksien hyväksi.

Tehtävä 3: Elektroniikka ja vastuullisuus

Vaatteiden ja tekstiilien vastuullisuudesta on puhuttu jo pitkään. Elektroniikan ympärille taas ei ole syntynyt vastaavanlaista kansanliikettä, vaikka sen tuotantoon liittyy vähintäänkin yhtä vakavia ympäristö-, ilmasto- ja ihmisoikeusongelmia.

Pohdi: Miksi elektroniikan vastuullisuus ei herätä niin paljon julkista keskustelua? Mitä voisimme tehdä, jotta aiheesta kiinnostuttaisiin nykyistä enemmän?

 

Yritysvastuu-uutiset: Ilmasto

 

Katsokaa yllä oleva Yritysvastuu-uutiset video Päästömme on ulkoistettu. Tämän lisäksi voit lukea artikkelin Mistä on yritysten kauniit ilmastolupaukset tehty täältä.

Tehtävä 1: Ilmastokäsitteet kuntoon!

 

Tehtävä 2: Hiilineutraalius syynissä!

Ota tarkasteltavaksi jokin yritys tai muu organisaatio tai toimija, kuten esimerkiksi kunta, joka on luvannut olevansa hiilineutraali johonkin ajankohtaan mennessä. Jos sinulle ei tule heti mieleen mitään hiilineutraaliuslupauksen antanutta toimijaa, voit etsiä esimerkiksi Googlen hakukoneella. 

Tutustu tarkemmin yrityksen hiilineutraaliuslupaukseen. Pohdi erityisesti seuraavia kysymyksiä:

  1. Onko yrityksellä tarkka suunnitelma siitä, miten se tulee pääsemään tavoitteeseensa? Kertooko yritys tarkemmin suunnitelmastaan? 
  2. Onko yrityksellä jo näyttöjä pienentyneistä päästöistä? 
  3. Mitä päästöjä tavoite kattaa? Kertooko yritys, että kyseessä on sen koko tuotantoketjun päästöt vai ainoastaan oman toiminnan päästöt?
  4. Kertooko yritys käyttämästään kompensaatiosta?

Tehtävä 3: Ilmastotekoja

Jotta voisimme vielä estää maapallon lämpenemisen yli 1,5 asteen, meidän kaikkien tulee tehdä ilmastotekoja, kiireellisesti.

Olisi tärkeää, että tekoja tehtäisiin ainakin kolmella eri tasolla: päättäjien, yritysten sekä kuluttajien tasolla.

Pohdi ilmastotekoja näillä kolmella tasolla ja keksi ainakin yksi konkreettinen esimerkki siitä, mitä…

  1. kuluttajat voisivat tehdä?
  2. yritykset voisivat tehdä?
  3. päättäjät voisivat tehdä?

Kuluttamisen lisäksi voimme kaikki olla aktiivisia kansalaisia. Mitä muita tekoja kuin kuluttamiseen liittyviä tekoja ihmiset voivat tehdä?

Yritysvastuu-uutiset: Ultrapikamuoti

 

Katsokaa Yritysvastuu-uutiset video Ultrapikamuoti.

Tehtävä 1: Ultrapikamuoti – totta vai tarua

 

Tehtävä 2: Algoritmit ja kuluttaminen

Lue YLEn artikkeli Algoritmit mullistavat verkkokaupan – ne tietävät jo nyt mitä juuri sinä aiot ostaa ensi viikolla täältä.

Etsi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä tarkoitetaan algoritmeilla?
  2. Miten algoritmeilla voidaan vaikuttaa kuluttamiseen?
  3. Millaisia eettisiä kysymyksiä algoritmien hyödyntämiseen liittyy?

 

Tehtävä 3: Some-vaikuttajien vastuu?

Sosiaalisen median vaikuttajat erilaisissa kanavissa, etenkin TikTokissa, kuvaavat haul-videoita, joissa he avaavat Sheiniltä tai muista verkkokaupoista tulleita paketteja. Tyypillisesti haul-videoissa vaikuttajat ovat saaneet brändiltä valtavan kasan vaatteita ja muuta tavaraa, jota he esittelevät katsojille. Tämä voi kannustaa myös videoiden katsojia ostamaan tuotteita kyseiseltä brändiltä.

Lue lisää haul-videoista YLEn artikkelista Kiinalaiskauppa sai Tiktokin avulla ihmiset tilailemaan läjäpäin halpavaatteita ihan muuten vaan – Emma Lehtovaara yrittää muuttaa asenteita täältä.

Pohdi vaikuttajien vastuuta: onko some-vaikuttajilla vastuu kuluttamiseen yllyttämisestä tai sen hillitsemisessä?

 

Yritysvastuu-uutiset: Skuutit

 

Katsokaa Yritysvastu-uutiset -video Sähköpotkulaudat. Lisäksi voit lukea artikkelin Sähköpotkulautojen vastuullisuusselvitys: viherpesua ja ihmisoikeusriskejä täältä.

 

Tehtävä 1: Sähköpotkulaudat

Etsi videosta ja artikkelista vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miksi skuutit eivät välttämättä olekaan ilmastoteko?
  2. Miksi on tärkeää, että alihankitaketjut olisivat mahdollisimman läpinäkyviä?
  3. Miksi Kiina on riskimaa?
  4. Mitä tarkoitetaan auditoinneilla?
  5. Mitä riskejä liittyy kobolttiin?

 

Tehtävä 2: Sähköpotkulautojen vastuullisuus

Tutustu sähköpotkulautojen vastuullisuusselvitykseen täällä. Etsi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  1. Kuinka moni skuuttiyritys on sitoutunut ihmisoikeuksien kunnioittamiseen? 
  2. Kuinka moni skuuttiyritys julkaisee tietoja akkujen alkuperästä? Entä akkumineraalien alkuperästä? 
  3. Kuinka kauan keskimäärin skuutit kestävät käyttöä? 
  4. Kuinka moni skuuttiyritys on julkaissut tarkat päästölaskelmat (sekä omat että arvoketjun)?

 

Tehtävä 3: Ilmastotekoja vai viherpesua?

Skuutteja markkinoidaan ilmastotekoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia todellisuudessa olekaan.

Pohdi, minkä takia yritykset saattavat markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan vastuullisempina tai ympäristöystävällisempinä kuin mitä ne tosiasiassa ovatkaan.

Pohdi myös, millaisia vaikutuksia tällaisella markkinoinnilla on.

 

Yritysvastuu-uutiset: Uiguurit ja pakkotyö

 

Katsokaa Yritysvastuu-uutiset -video Uiguurit ja pakkotyö. Lisäksi voit lukea artikkelin Puoli miljoonaa uiguuria pakkotyössä puuvillapelloilla täältä.

 

Tehtävä 1: Arvoketjut

Vaatteilla ja tekstiileillä on usein pitkät arvoketjut, jotka eivät tyypillisesti ole kovinkaan läpinäkyviä. Niihin saattaa piiloutua ihmisoikeusrikkomuksia, kuten esimerkiksi uiguurien pakkotyötä. Selvitä ensiksi, mitä tarkoitetaan arvoketjuilla. Tämän jälkeen tee vaatteiden arvoketjujen eri vaiheita käsittelevä tehtävä.

 

Tehtävä 2: Vaatemerkit ja uiguurien pakkotyö

Olisi tärkeää, että vaateyritykset kertoisivat avoimesti nettisivuillaan tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä. Tutustu jonkun vaateyrityksen nettisivuihin – se voi olla esimerkiksi lempivaatemerkkisi tai joku muu merkki. Selvitä, kertooko yritys nettisivuillaan seuraavat tiedot:

  1. Missä yrityksen vaatteet on ommeltu?
  2. Mistä yrityksen käyttämät kankaat tulevat?
  3. Mistä yrityksen kankaissa käyttämät raaka-aineet tulevat?

 

Tehtävä 3: Vaikuttamisen tapoja

Kuluttajana ja kansalaisena on monia erilaisia tapoja vaikuttaa yrityksiin ja päättäjiin sekä pyrkiä saamaan heidät tekemään vastuullisempia valintoja ja päätöksiä.

Yrityksiin voi vaikuttaa esimerkiksi:

  • antamalla palautetta erilaisissa kanavissa
  • pyytämällä yrityksiä kertomaan yksityiskohtaisesti tuotteiden valmistuksesta
  • olemalla yhteydessä kansanedustajiin sekä kunnanvaltuutettuihin
  • pyytämällä tietoa, mistä vaikkapa oppilaitoksen tai kunnan hankinnat tulevat

Keksitkö muita erilaisia tapoja vaikuttaa kuluttajana yrityksiin ja päättäjiin? Mikä olisi sinulle itsellesi luontevin tapa vaikuttaa?