Lidlin vaatteet
21.09.2009
Kansainvälisen vaatteiden eettisyyteen puolesta kampanjoiva Clean Clothes Campaign on julkistanut selvityksen halpaketjujen vaateostoista. Mukana ovat Lidl, Walmart, Tesco, Carrefour ja Aldi. Suomeen näistä on rantautunut vain Lidl.
Vaikka Lidl myy muutakin kuin vaatteita, kuten elintarvikkeita, se on muiden halpaketjujen ohella suuri vaatteiden ostaja maailmalla. Halpaketjut ovat kärjessä kansainvälisessä kilpajuoksussa huononevista työoloista. Halvan hinnan tuntee työntekijä palkkapussissaan. Palkoilla ei tule toimeen, raportissa todetaan.
Selvitystä varten haastateltiin 440:tä vaatetusteollisuuden työntekijää 30 työpaikalla Sri Lankassa, Intiassa, Bangladeshissa ja Thaimaassa. Haastateltavien joukossa oli tehtaiden työntekijöitä, johtoa, sisäänostajia ja yhteiskuntavastuun konsultteja.
Kaikilla tutkimuksen kohteena olleilla tehtailla teetettiin pakollista ylityötä, josta ei usein maksettu. Työntekijöille annettiin kappalemäärä, jota ei ehditty tekemään työajan puitteissa. Bangladeshilaisten tehtaiden keskiarvo oli yli 80 työtuntia viikossa. Työntekijät valittivat voimakasta uupumusta.
Ilmapiiri oli ay-vastainen kaikilla tehtailla ja vain yhdellä tehtaalla oli ammattiyhdistys. Tämän Tescolle valmistavan tehtaan työolot olivat selkeästi muita paremmat.
Clean Clothes –kampanjan suositukset yrityksille ja poliittisille päättäjille ovat seuraavat:
– Ammatillista järjestäytymisoikeutta on kunnioitettava.
– Palkkojen ja työaikojen on oltava kunnollisia.
– Em. ehtojen kanssa ristiriidassa olevat ostokäytännöt on selvitettävä ja epäkohdat korjattava.
Alkuperäinen raportti englanniksi
Suomenkielinen tiivistelmä
-Outi Moilala
Kirjoittaja on vanha Repun aktiivi.