Suomalaisten suosima Temu painii vastuuttomuudessa omassa sarjassaan

Suomalaisten suosima Temu painii vastuuttomuudessa omassa sarjassaan

19.09.2024

Kuuntele artikkeli:

Tiivistelmä artikkelista

  • Temun liiketoimintamalli perustuu kestämättömään hyperkulutukseen.
  • Temun tuotteista suurin osa valmistetaan Kiinassa, mihin liittyy aina monia ihmisoikeusriskejä.
  • Temu ei kerro juuri mitään sen myymien tuotteiden tuotantoketjuista tai siitä, miten se huomioi ihmisoikeudet ja ympäristön toiminnassaan.
  • Tarvitaan vahvempaa lainsäädäntöä EU:n tasolla suitsimaan Temun kaltaisia toimijoita.  

Jägermeister-matto (3,99€), sähköparranajokone (11,69€) tai 3D-lehdistä tehty camo-puku metsästykseen (14,09€). Temu-verkkokaupan etusivulla kehotetaan tutustumaan näihin ja satoihin muihin kiinnostuksen kohteisiini. 

Kun alustalla vierailee ensimmäistä kertaa, se taitaa olettaa käyttäjän olevan keski-ikäinen suomalaismies. Ei täysin perusteeton arvaus: Temu.com on yli 55-vuotiaiden suomalaismiesten suosituin vaatetuksen verkkokauppa.

Puljussa shoppailevat siis muutkin kuin ultrapikamuotia kuluttava TikTok-nuoriso.

Miten Temu toimii?


Temu on kiinalainen verkkokauppa, josta voi ostaa kaikkea maan ja taivaan väliltä. Tarjolla on elektroniikkaa, vaatteita, sisustustuotteita, työkaluja ja käsityötarvikkeita. Hinnat eivät päätä huimaa.

Temun bisnesmalli perustuu ylihalpojen tuotteiden tarjoamiseen kuluttajille suoraan miljoonilta eri tavarantoimittajilta. Näistä suurin osa on kiinalaisia. 

Aiemmin kiinalaisten tuottajien on ollut vaikea tavoittaa itse länsimaisia kuluttajia. Se vaatii brändäystä, markkinointia ja paljon rahaa.

Temu on poistanut nämä hankaluudet: se tarjoaa valmiin alustan, jonka kautta myydä tuotteita. Temulla ei siis ole omaa tuotantoa tai varastoa. Kaikki mahdolliset välikädet poistetaan, jotta hinnat saadaan mahdollisimman alas. 

Ja bisnesmalli toimii. Inflaation paisuessa ja kulujen noustessa halpakauppa vetää ihmisiä puoleensa. Miksi maksaa aurinkolaseista monta kymppiä, kun pokat voi saada itselleen jopa senteillä? 

Halpoja tuotteita ja niitä tarjoavia kauppoja on toki ollut ennenkin. Temu on kuitenkin poikkeuksellisen ärhäkkä ylikulutukseen kannustaja. Sen tehokkuus somemainonnassa, valikoiman laajuudessa ja hintojen polkemisessa on aivan omaa luokkaansa. 

Kiinalainen alkuperä häivytetään


Kansainvälisille markkinoille tarkoitettu Temu perustettiin vuonna 2022, mutta Temun emoyhtiö PDD Holdings yritys on viilannut halpakauppaan perustuvaa bisnesmallia jo vuodesta 2015: Kiinan markkinoille kohdennettu Pinduoduo-verkkoalusta on yksi Kiinan suurimmista verkkokauppatoimijoista. 

Sekä Temun että PDD Holdingsin juuret ja toiminta ovat Kiinassa. Temu ei kuitenkaan itse sano olevansa kiinalainen. 

Yitys kertoo verkkosivuillaan, että se on perustettu  Bostonissa. PDD Holdings on listattu Yhdysvaltojen pörssiin ja rekisteröity Caymansaarille.

Kyseessä voi olla Temun yritys rakentaa kansainvälistä tai yhdysvaltalaista imagoa positiivisen mielikuvan rakentamiseksi.

Temu on noussut rytinällä suomalaisten suosioon


Temun maailmanvalloitus on ollut häkellyttävän nopea. Se lanseerattiin ensimmäisenä Yhdysvaltojen markkinoille syksyllä 2022, ja suomalaisille kauppa aukesi toukokuussa 2023.

Reilussa vuodessa Temu on kirinyt yhdeksi ladatuimmista ja käytetyimmistä ostosovelluksista Suomessa.

Yksi syy Temun suosioon on sen harjoittama aggressiivinen somemainonta ja ilmaisten tuotteiden tarjoaminen. Mitä tuotetta etsiikin, voi olla varma että Temun sponsoroitu mainos keikkuu Googlen kärkipaikoilla.

Yritys myös pelillistää shoppailukokemusta luovalla tavalla: Temun sovelluksen avatessa ruutuun lävähtää onnenpyörä, jota pyöräyttämällä voi saada eri arvoisia alennuskuponkeja. 

Maailman tehokkainkaan markkinointi ei toimi, jolleivat tuotteet kiinnosta kuluttajia. Siksi Temun valikoimista löytyykin kaikki viimeiset trendivaatteet ja hilavitkuttimet, todennäköisesti halvemmalla kuin missään muualla.

Temun tavoitteena on saada asiakas viipymään sen sivuilla mahdollisimman pitkään ja tekemään heräteostoksia. 

Jokainen Temusta tilaava ihminen varmasti tietää, että halpa krääsä Kiinasta ei ole hyväksi ympäristölle tai ihmisoikeuksille. Se ei kuitenkaan estä ihmisiä ostamasta. Syynä voi olla esimerkiksi se, että omalla ostoksella ei nähdä olevan suurta merkitystä isossa kuvassa.

Tuotantoketjut jäävät hämärät peittoon


Temun tuotteet valmistetaan Kiinassa, mutta niin myös moni muu suomalaisten ostama tuote – oli kyse sitten puhelimesta, pehmolelusta, vaatteesta tai leivänpaahtimesta. Tavaroiden reitti Suomeen vaan vaihtelee ostopaikan mukaan.

Onko siis oikeasti väliä, ostaako tuotteen Temusta vai suomalaisesta kivijalkakaupasta? 

Kiinassa tuottamiseen liittyy aina monia ihmisoikeusriskejä. Työntekijöiden oikeudet ovat huonolla tolalla, elämiseen riittäviä palkkoja ei makseta, ja ihmisoikeustilanne on menossa vain huonompaan suuntaan. Pahimmillaan käytetään pakkotyötä, kuten uiguurien kohdalla tapahtuu.

Kiinassa tuottava yritys saa olla aikamoinen velho taklatakseen tuotantoketjun ihmisoikeusriskit. Yrityksen pitää olla perillä riskeistä, ja pystyä osoittamaan, miten se niitä torjuu.

Läpinäkyvyys on vastuullisuudessa avainasia. Jos yritys toimii Kiinan kaltaisessa riskimaassa, muttei kerro tuotantoketjustaan mitään, on syytä olettaa, ettei hommat mene ainakaan vastuullisesti. Läpinäkyvyyttä tarvitaan, jotta tuotantoketjun ongelmia voidaan ylipäätään lähteä ratkomaan. 

Ihmisoikeusriskit ovat siis olemassa niin Temun kuin kivijalkaliikkeen tuotteissa, mutta Temu on omaa luokkaansa siinä, kuinka vähän se avaa toimintansa verhoa. 

Koska Temu ei kerro tuotantoketjuistaan mitään, järjestöillä ja kuluttajilla ei ole kunnollisia mahdollisuuksia arvioida toiminnan vaikutuksia ympäristöön tai ihmisiin.

Puita istuttamalla hyvä omatunto

Temun vastuullisuusviestintää voi kuvailla yhdellä sanalla: olematon.

Yritys kyllä ilmoittaa sivuillaan yhdeksi arvokseen sosiaalisen vastuullisuuden. Hämärän peittoon jää, miten Temu tätä arvoa toteuttaa käytännössä. 

Tietoa Temun liiketoiminnan tai tuotteiden tuotantoketjuista tai ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutuksista ei löydy Temun verkkosivuilta edes suurennuslasin kanssa. Temulta tai sen emoyhtiö PDD Holdingsilta ei niin ikään löydy minkäänlaista vastuullisuusraportointia.

Sen sijaan Temun sivuilta löytyy puunistutusohjelma, johon asiakkaat voivat osallistua. Yritys tekee yhteistyötä Trees for the Future -järjestön kanssa istuttaakseen puita Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Järjestön mukaan puiden istuttamisen avulla voidaan “katkaista nälänhädän, köyhyyden ja ympäristötuhon kierre”.

Puiden istuttaminen ei kuitenkaan riitä mitenkään laastaroimaan Temun liiketoiminnan aiheuttamia haittoja ympäristölle, ilmastokriisille ja ihmisoikeuksille. Nälänhätä, köyhyys ja ympäristötuho eivät myöskään sillä ratkea.  Puidenistutusohjelma jää siis Temun kohdalla viherpesuksi, jonka tarkoituksena on luoda mielikuvaa vastuullisesta toimijasta. 

Krääsää lennätetään ympäri maapallon 


Yksi merkittävä ero Temun ja suomalaisen kivijalkakaupan välillä on tuotteiden kuljetustapa. 

Temun ostokset rahdataan lentokoneella Kiinasta tilaajalle yksittäisinä paketteina. Toimitus on lisäksi asiakkaalle ilmainen. 

Tuhansia tonneja pelkästään Temun tavaraa suhaa taivaalla päivittäin, mikä aiheuttaa merkittäviä ilmastopäästöjä. 

Suomalaisiin kivijalkaliikkeisiin tuotteet tilataan usein isommissa erissä, joko suoraan tuotantomaasta tai eurooppalaisilta varastoilta. Myös eurooppalaiset verkkokaupat hyödyntävät yleensä isoja välivarastoja lähempänä kuluttajia.

Päästöjä syntyy vähemmän, kun kuljetukset hoidetaan isommissa erissä.

Myös Temulla on suunnitteluilla perustaa Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin välivarastoja. Siten Temu pystyisi kilpailemaan muiden verkkokauppojen kanssa toimitusten nopeudessa.

Temun hillitsemiseen tarvitaan vahvempaa lainsäädäntöä


Aikanaan pikamuodin, kuten H&M:n, väitettiin tekevän muodista demokraattisempaa: edullisten hintojen takia yhä useammalla oli varaa trendivaatteisiin. 

Temu on kirittänyt tämän ajatuksen äärimmilleen tarjoessaan loputtomana virtana tavaroita hinnoilla, joihin verrattuna H&M on suorastaan kallis.

Temun slogan “shoppaile kuin miljardööri” luo mielikuvaa siitä, miten jokainen meistä voi saada valtavasti tavaraa pienellä rahalla. 

Halpatavaran ei kuitenkaan voida sanoa olevan demokraattista kuin korkeintaan globaalin pohjoisen kuluttajille. Kärsijöitä ovat miljoonat työntekijät sekä kuormittuva ympäristö. 

Temun toiminta perustuu eettisesti kestämättömälle pohjalle. Jos Temu haluaisi toimia eettisesti, sen täytyisi uudistaa koko bisnesmallinsa. Läpinäkyvyyttä tulisi lisätä, ihmisoikeudet ja ympäristö huomioida, lopettaa huonolaatuisen tavaran massatuottaminen ja sen aggressiivinen markkinointi. 

Siksi avainasemassa on vaikuttaa lainsäädäntöön. Jotta Temun kaltaiset toimijat saataisiin aisoihin, yritysvastuulainsäädäntöä pitää vahvistaa. Esimerkiksi lentorahdille tarvitaan ympäristömaksut, EU:hun tuontitullit ja hyperkulutuksen mainonta tulisi kieltää. 

Tähän voivat myös yksilöt vaikuttaa. Vaadi parempaa lainsäädäntöä poliitikoilta esimerkiksi somessa tai lähettämällä heille sähköpostia.

Ja mieti kaksi kertaa, ennen kuin haksahdat ostamaan Temusta.

Ota kuunteluun Eetin Hikipaja-podcastin jakso 5. jossa käydään läpi Temuun liittyviä väitteitä!

Artikkeli on tuotettu Koneen säätiön tuella.

Logo: Koneen Säätiö