Verkkokauppojen kestämätön palautuskulttuuri

Verkkokauppojen kestämätön palautuskulttuuri

09.03.2021

Nopeasti kasvava verkkokauppa kiihdyttää pikamuodin myyntiä entisestään. Ylen tuoreen Spotlight-dokumentin mukaan suomalaiset palauttavat netistä ostamistaan tuotteista 33%, mikä on pohjoismaisista asiakkaista eniten.

Pikamuotia myyvissä verkkokaupoissa osuus on valtava: Zalandon tilauksista palautuu puolet, Booztilla 40 %. Molemmat yritykset sanovat palautusten olevan osa liiketoimintamallia.

Päästöjen kannalta ei ole juurikaan eroa siinä, ostaako ostoksensa verkosta vai kivijalkaliikkeestä, todetaan Postin selvityksessä. Verkkokaupassa kuljetuksen osuus on arviolta kymmenes tuotteen päästöistä. Palautukset kuitenkin vähintään tuplaavat toimituksen päästöt. Myös pikatoimitus ulkomaisesta verkkokaupasta lentoteitse moninkertaistaa päästöt.

Ylen dokumentista käy ilmi, että osa palautetuista tuotteista kulkee kolmannessa maassa sijaitsevan lajittelukeskuksen kautta. Ilmassa, maalla ja merellä liikkuu valtava määrä paketteja – Euroopassa verkkokauppaostoksia palautetaan vuosittain dokumentin mukaan kolme miljardia.

Palautetut vaatteet päätyvät myyntiin, kiertoon ja roskiin

Muutama vuosi sitten kohistiin Amazonin ja Burberryn tavasta hankkiutua eroon palautuksista polttamalla. Nykyään yritykset eivät raportoi polttavansa käyttökelpoisia vaatteita.

Ylen dokumentissa yksi palautuksia hoitava yritys kertoo käsittelevänsä vuosittain kuusi miljoonaa palautusta, joista se arvioi 1-2% päätyvän hävikkiin. Tämä tarkoittaa noin 100 000 vaatetta vuosittain.

Yritysten mukaan valtaosa palautuksista palautuu kauppoihin, mutta osa jälleenmyydään Euroopan ulkopuolelle. Dokumentissa seurataan palautusten matkaa Irakiin, jossa osa kuitenkin näyttää päätyvän kaatopaikalle poltettavaksi. Nykytilanteessa yrityksen vastuu jätteen kierrättämisestä päättyy, kun se on myynyt vaate-erän paikalliselle toimijalle.

Boozt on ainoana isoista verkkokaupoista sysännyt vastuuta palautusoikeutta väärinkäyttävän asiakkaan kontolle sulkemalla sarjapalauttajien tilit. Mutta myös tavalliset kuluttajat ovat tottuneita ilmaisiin palautuksiin, jotka ovat kilpailutekijä tiukasti kilpaillulla alalla.

Kuljetusten aiheuttama ympäristöhaitta ei näy lainkaan tuotteen hinnassa, eikä yritysten tarvitse julkaista palautusten määrää. Ranska on tiettävästi ainoana maana kieltänyt myymättömien vaatteiden tuhoamisen.

Tänä vuonna uudistuva jätelaki tuo pian Suomeen tekstiilien erilliskeräyksen, mutta tarvetta olisi myös tuottajavastuun ulottamiseen tekstiileihin, verkkokauppaa unohtamatta.

Vastuullinen verkkokauppa hillitsee shoppailua

Verkkokauppa itsessään ei ole varsinainen ongelma. Se voi helpottaa arkea, tuoda laajan valikoiman myös vastuullisempia tuotteita yhä useamman ulottuville ja vähentää yksityisautoilua yksittäisten ostosten hankintaa varten.

Etenkin pikamuodin osalta verkkokauppa kuitenkin mahdollistaa kuluttajien kannustamisen ylikuluttamiseen halpojen hintojen ja palauttamisen helppouden ansiosta. Aggressiivinen mainonta sosiaalisessa mediassa ja sähköpostiin kilahtavat muistutukset ostoskoriin jääneistä tavaroista yllyttävät ostamaan lisää.

Vastuullisesti toimiva verkkokauppa asettaa myymilleen tuotteille minimivaatimukset sosiaalisen ja ekologisen vastuun osalta. Se myös tarjoaa tuotteista mahdollisimman paljon tietoa läpinäkyvässä ja vertailtavassa muodossa.

Lisäksi yritys voi käyttää teknologiaa palautusten vähentämiseen esimerkiksi tuotevideoiden tai virtuaalisovittamiseen tarkoitettujen sovellusten avulla.

Vastuullinen verkkokauppa myös sitoutuu siihen, että palautettuja tuotteita ei heitetä roskiin tai polteta, tuotteet pakataan kierrätettyihin tai ympäristöystävällisiin materiaaleihin ja tarjoaa mahdollisimman vähäpäästöisiä toimitusvaihtoehtoja. Korjaus- ja jälleenmyyntipalvelut lisäävät vaatteiden käyttöikää ja vähentävät poisheitettävien vaatteiden määrää.

Vinkit verkko-ostoksiin

Vaateteollisuuden muovaaminen maapallolle kestävämpään suuntaan vaatii tuotantomäärien vähentämistä ja tuotannon siirtymistä ekologisempiin menetelmiin ja raaka-aineisiin. Kuluttajina me kaikki voimme vaikuttaa ostamalla tarpeeseen ja minimoimalla hutiostokset.

Verkkokaupassa asioidessa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Tunne oma tyylisi ja tee vain huolella harkittuja lisäyksiä vaatekaappiisi.
  • Tunne omat mittasi ja tutustu verkkokaupan tarjoamiin kokotaulukoihin.
  • Valitse verkkokauppa, joka kertoo mahdollisimman tarkasti tiedot tuotteiden materiaaleista, tuotantoketjusta ja -oloista.
  • Suosi kauppoja, jotka kertovat mitä palautetuille vaatteille tapahtuu.
  • Jos tilaamasi vaate ei sovikaan, mieti voisiko sen myydä tai lahjoittaa eteenpäin.

Eettisen kaupan puolesta ry tulee selvittämään verkkokauppojen vastuullisuutta tarkemmin seuraavan vuoden kuluessa. Lahjoittamalla tai liittymällä Eetin jäseneksi voit tukea työtämme.