Eettisen kaupan puolesta ry

Uutinen

Muotijättien maksettava työntekijöiden palkat ennen voittoja

1.4.2021

16 työntekijöiden palkkojen maksamatta jättämiseen syyllistä jättifirmaa teki pelkästään vuoden 2020 jälkipuoliskolla 10 miljardia dollaria voittoa. Samaan aikaan vaatetyöntekijöille ympäri maailmaa ollaan varovaisten arvioiden mukaan velkaa 3,19-5,79 miljardia dollaria.

35 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa ompelee vaatteitamme saaden työstään maailman alhaisimpia palkkoja. Arviolta jopa 10 % vaatetehtaiden työntekijöistä on irtisanottu pandemian alun jälkeen. 

Miljoonat muut ovat vaarassa joutua irtisanotuiksi, eivätkä he ole saaneet täysiä palkkoja kuukausiin. Monet kertovat jättäneensä aterioita väliin tai lainanneensa rahaa, koska heillä ei ole varaa riittävän ravitsevaan ruokaan.

Koronapandemia osoitti, kuinka haavoittuvassa asemassa tunnettujen vaatebrändien tuotteiden ompelijat ovat. 

Kampanjointi on saanut brändit maksamaan velkojaan

Vuosi sitten useat vaatejätit peruuttivat jo tekemiään tilauksia, jonka myötä syntyi Pay up -kampanja, jonka vaatimus oli, että tehdyt tilaukset tulee maksaa.

Sinnikkään kampanjoinnin tuloksena yli 20 suurta yritystä perääntyi, ja arviolta yli 22 miljardin dollarin arvosta maksamattomia tilauksia maksettiin alihankkijoille. Tämä on kampanjan arvion mukaan noin puolet alunperin peruutettujen tilausten arvosta. Ajantasaisen listan yrityksistä näet täältä.

Pay Up -kampanjaa voidaan pitää yhtenä menestyksekkäimmistä vaatetollisuuteen kohdistuneista kampanjoista, ja se osoittaa, että kampanjoinnilla on voimaa.“ Kirsi Salonen, toiminnanjohtaja Eetti

Uusi Pay your workers -kampanja jatkaa siitä mihin Pay up jäi. 

Ainakin 10 000 työntekijää edelleen ilman palkkojaan

Vuosi pandemian alkamisen jälkeen työntekijöiden näkökulmasta asiat ovat edelleen huonolla tolalla. Suuri joukko vaatetehtaiden työntekijöitä on menettänyt kokonaan työnsä, palkkansa tai palkasta on maksettu vain osa. 

Kansainvälisen Puhtaat vaatteet -verkoston arvion mukaan jo pandemian ensimmäisten kolmen kuukauden jälkeen palkkoja ja muita työntekijöille kuuluvia maksuja oli maksamatta vähintään kolme miljardia dollaria. 

Siksi kampanjointi jatkuu, nyt tunnisteen #PayYourWorkers alla. 

Tuore raportti listaa 16 yritystä, joiden alihankkijoiden kahdeksalla tehtaalla lähes 10 000 työntekijää on jäänyt ilman palkkojaan. Yritysten joukkoon kuuluvat mm. Nike, H&M ja Levi’s. Yritysten yhteenlaskettu liikevoitto vuoden 2020 toisella puoliskolla oli yli 10 miljardia dollaria. 

Monen muotijätin nopea toipuminen pandemian aiheuttamasta notkahduksesta on räikeässä ristiriidassa tuontantoketjun alkupäässä vallitsevan epätoivon kanssa. 

Vaatetehtaiden työntekijöiden katastrofaalinen tilanne on seurausta teollisuudelle tyypillisistä nälkäpalkoista ja työn epävarmuudesta. Elämiseen riittävä palkkataso mahdollistaisi säästämisen – ja varautumisen pandemian kaltaisiin shokkeihin. 

Brändien ja jälleenmyyjien täytyy:

1. Maksaa vaatetyöntekijöille täydet palkat koko pandemian ajalta

2. Varmistaa, että työntekijät eivät jää tyhjän päälle, jos tehdas menee konkurssiin. Tämä toteutetaan luomalla rahasto irtisanomiskorvauksia varten

3. Suojella työntekijöiden oikeutta järjestäytymisvapauteen sekä kollektiiviseen neuvotteluun.

Clean clothes -verkoston laskelmien mukaan vaatebrändit voisivat varmistaa työntekijöilleen taloudellisen turvan kriisistä selviytymiseen vain 10 sentillä per myyty t-paita

Kampanjassa vedotaan etenkin Nikeen, Primarkiin ja H&M:n, sillä näiden nimet nousevat esiin useimmin tuotantomaiden työntekijöiden raporteissa maksamattomista palkoista – mutta vetoomus on tarkoitettu kaikille brändeille joiden tuotanto on ulkoistettu alihankkijoille. 

Vetoomuksen on allekirjoittanut jo lähes 10 000 ihmistä! Allekirjoita ja katso miten muuten voit osallistua!

ALLEKIRJOITA VETOOMUS

Haku