Lenkkari- ja tennarifirmat floppasivat vastuullisuusvertailussa

Lenkkari- ja tennarifirmat floppasivat vastuullisuusvertailussa

16.03.2021

Eetti arvioi 15 kansainvälistä lenkkari- ja tennarimerkkiä vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden mukaan.

Maailmassa tuotetaan vuosittain 24 miljardia kenkäparia, ja näistä lähes 90% tuotetaan Aasiassa halvan työvoiman maissa. Vaateteollisuus on ollut viime vuodet suurennuslasin alla, mutta kenkäteollisuuden vastuullisuus on jäänyt vähemmälle huomiolle. Eetin joukkorahoituksella toteutettu vastuullisuusarvio osoittaa, että alalla on paljon parannettavaa.

Ränkättäviksi päätyivät Eetin seuraajia eniten kiinnostavat lenkkari- ja kenkäbrändit. Arvio tehtiin käyttäen hyväksi Rank a Brand -metodologiaa, jossa on kolme kategoriaa: ilmasto, ympäristö sekä työ- ja ihmisoikeudet. Yritykset saavat pisteitä sen mukaan miten niiden julkisesti esittämät tiedot vastaavat kriteeristön 18 kysymykseen. Yhdestä kysymyksestä saa yhden pisteen.

 

Yleiskuva kenkäteollisuudesta on vertailun perusteella huolestuttava. Kolmasosa yrityksistä ei saanut vertailussa yhtään pistettä. Yksikään yritys ei yltänyt edes kohtuullisten tulosten C-kategoriaan. Vertailussa parhaiten menestyivät isot yritykset, jotka ovat olleet jo useasti kansalaisjärjestöjen kampanjoinnin kohteena.

* Päivitys 31.5.2021 Vejan tulos 11 pistettä/ C-kategoria. Lue lisää: Veja julkaisi lisää tietoa vastuullisuustyöstään Eetin kirittämänä

Ihmisoikeudet

Ihmisoikeuksien suhteen brändeillä on paljon parannettavaa. Yksikään yrityksistä ei ole sitoutunut maksamaan tuotteitaan valmistaville työntekijöille elämiseen riittäviä palkkoja. Tämä on kenkä- ja vaateteollisuuden keskeisimpiä kipukohtia, sillä tuotteet tehdään enimmäkseen riskimaissa, jossa minimipalkka on usein kaukana elämiseen riittävästä palkasta.

Hälyttävää on, että puolet arvioiduista brändeistä ei vieläkään täytä edes läpinäkyvyyden minimivaatimuksia, eli ne eivät julkaise tehdaslistojansa.

Ilmasto

Ilmasto-osiossa huomioidaan yrityksen hiilijalanjälki: yrityksen suorat päästöt, muualta ostettu sähkö sekä muut epäsuorat päästöt. Joukosta erottuvat Puma, Adidas ja Asics, jotka kertoivat yrityksistä eniten konkreettista tietoa ilmastovaikutuksistaan sekä olivat pienentäneet oman toimintansa hiilijalanjälkeä edellisestä raportointivuodesta. 

Näiden lisäksi Nike oli selvittänyt hiilijalanjälkensä myös muusta tuotantoketjun toiminnasta. Yrityksistä ainoana Puma on saanut uusiutuvien energialähteiden käytöstä pisteitä, sen energiasta 79% on tuuli- ja aurinkovoimaa.

Ympäristö

Tässä osiossa brändeille on tarjolla pisteitä vastuullisesti tuotetuista raaka-aineista (esim. kierrätysmateriaalit, luomupuuvilla, -hamppu ja -pellava, Tencel, Lyocell), haitallisten kemikaalien käyttökiellosta ja kiellon seurannasta, pakkausmateriaaleista, ja toimista kenkien elinkaaren pidentämiseksi tai kierrätyksen parantamiseksi. 

Materiaalivalintoihin liittyvissä kysymyksissä parhaiten menestyi kenkiensä vastuullisuutta korostava Ethletics, sillä yli 90% sen käyttämistä materiaaleista on tehty vastuullisista raaka-aineista.

Vastuullisena brändinä tunnetun Vejan jääminen pisteittä yllätti. Vejan verkkosivuilta löytyy paljon yksityiskohtaista tietoa eräiden raaka-aineiden sertifikaateista aina puuvillantuottajien kanssa tehtyjen sopimusten yksityiskohtiin. Siitä huolimatta sivuilta ei löydy vastauksia arviointikriteeristön peruskysymyksiin, joiden avulla voidaan arvioida yrityksen toimintaa kokonaisuutena. Veja ei julkaise vastuullisuusraporttia muiden isojen yritysten tavoin.

Toinen yllätys oli vertailun ainoa suomalaisbrändi, nykyään hollantilaisomistuksessa oleva Karhu, jonka verkkosivuilla ei ole lainkaan vastuullisuusosiota. Sivuilta ei käy ilmi edes se, missä kengät on valmistettu.

Kenkäbisnekseen tarvitaan läpinäkyvyyttä

Kenkäbrändien huonot tulokset viestivät siitä, miten alan vastuullisuus on jäänyt vähälle huomiolle viime vuosina. Vaatteiden osalta kansalaisjärjestöjen ja kuluttajien painostus ovat saaneet aikaan positiivista muutosta, ja brändit ovat lisänneet läpinäkyvyyttään vastuullisuuslupaustensa osalta. Eetti on tuottanut aiemmin kaksi suomalaisten vaatebrändien vertailua, joiden aikana todettiin usean brändin parantaneen huomattavasti läpinäkyvyyttään. 

Kenkien valmistusta koskevat monet samat ongelmat, mutta ne ovat tuotteena vaatteita monimutkaisempia. Kengiltä myös vaaditaan erilaisia ominaisuuksia kuin vaikkapa puuvillaiselta t-paidalta, mikä näkyy erilaisten kemikaalien kuten pinnoitteiden ja liimojen käytössä

Merkittävä ongelma alalla on vastuullisuus- ja viherpesu. Useat brändit viestivät sivuillaan, sosiaalisessa mediassa ja mainoksissa tavoilla jotka luovat mielikuvaa vastuullisuudesta. Näitä tapoja ovat ympäripyöreät sanamuodot, luontokuvasto ja väittämät, joiden takeeksi brändit tarjoavat vähän faktaa. 

Ränkkää brändi -vertailussa brändit pisteytetään sen mukaan, mitä ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi. Arviointien toivotaan myös kannustavan kuluttajia suhtautumaan kriittisesti yritysten vastuullisuusväittämiin ja toisaalta yrityksiä tekemään vastuullisuustyöstään kuluttajille selkeämpää ja konkreettisempaa. Ympäripyöreiden lupausten sijaan yritysten tulee tarjota kuluttajille konkreettista ja läpinäkyvää tietoa ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutuksista. 

Vaadi brändeiltä vastuullisuutta

Jos sinulla on kengät joltain listan brändiltä, tai olet ostamassa sellaiset, vaadi yritykseltä somessa alla olevat kolme olennaista vaatimusta, jotka koskevat jokaista listan merkkiä. 

Kun vaatimukset tulevat asiakkailta sosiaalisessa mediassa, niiden vaikutus ja näkyvyys on moninkertainen verrattuna boikottiin tai vetoomukseen.

Voit tehdä vaatimuksen esimerkiksi ottamalla kuvan itsestäsi kenkien kanssa, lisäämällä siihen englanninkieliset vaatimukset ja julkaisemalla kuvan Instagram-feedissa tai stooreissa. Tägää julkaisuun kenkämerkki ja Eetti.

Vaadi brändeiltä:

  1. Commit to living wages to the people making your shoes.
  2. Calculate the greenhouse emissions of the whole supply chain, and work towards reducing them.
  3. Disclose the materials used and increase the portion of environmentally preferred/sustainable materials.

elämiseen riittäviä palkkoja

Julkinen sitoutuminen elämiseen riittävään palkkaan on ensimmäinen askel kenkä- ja vaateteollisuuden keskeisimmän kipukohdan ratkaisemiseksi. 

arvoketjun päästöjen vähentämistä

Vaadi yrityksiltä nykyisen päästötason laskemisen lisäksi kunnianhimoisia toimia tuotannon ja materiaalien päästöjen pienentämiseksi.

kestäviä materiaaleja ja läpinäkyvyyttä

Yhden vastuullisemman malliston tai tuotteen mainostamisen sijaan, yritysten pitää kertoa kuinka suuri osa kaikista niiden käyttämistä materiaaleista on ympäristön kannalta kestävämpiä. Kokonaiskuva ratkaisee.


Täältä voit lukea koko kenkäränkkäysraportin.

Arvio toteutettiin joukkorahoituksella. Suurkiitos kaikille ränkkäykseen lahjoittaneille! Takaa työmme jatkuvuus ja ryhdy Eetin tukijaksi.

Vejan tulos päivitetty 31.5.2021: Veja julkaisi lisää tietoa vastuullisuustyöstään Eetin kirittämänä