Mitä sinä tiedät lempivaatteestasi?

Mitä sinä tiedät lempivaatteestasi?

23.11.2020

Eetin Lempivaatteeni-kampanja houkuttelee suomalaisia Black Friday -tarjousten huumasta oman vaatekaapin ja sieltä löytyvien lempivaatteiden ääreen. 

Black Friday on vuoden suurin yksittäinen myyntikampanja: aikapaineen ja aggressiivisesti mainostettujen aleprosenttien alla kuluttajat takovat kaupalle vuosittain uusia myyntiennätyksiä. 

Black Friday ei olekaan enää vain yksi päivä, vaan viikon kestävä ostoskarnevaali. 

Lempivaatteeni -kampanja puolestaan kannustaa suomalaisia vastuulliseen vaatteiden kuluttamiseen ja käyttämään jo omistamiaan vaatteita pidempään. Kampanjalla herätellään kansalaisia pohtimaan vaateteollisuuden ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutuksia sekä vaatimaan pikamuotiteollisuuteen muutosta.

Vaateteollisuuden vastuullisuudesta ja pikamuodin epäkohdista puhutaan nyt enemmän kuin koskaan. Kuten Eetin Ränkkää Brändi -selvityksestäkin käy ilmi, moni vaateyritys on myös edennyt vastuullisuustyössään isoin harppauksin. Vastuullisin vaate on kuitenkin se, jonka jo omistat. 

Mitä tiedät lempivaatteestasi?

Tänä vuonna haastamme kaikki mukaan miettimään, mitä tiedämmekään lempivaatteistamme?

  • Kauanko olet käyttänyt sitä ja kuinka kestävä se on? Tutkimusten mukaan yksi tärkeimmistä tavoista vaikuttaa vaateteollisuuden päästöihin on pidentää vaatteiden käyttöikää. 
  • Mistä materiaalista se on valmistettu? Onko siinä käytetty esimerkiksi vastuullisempaa luomu- tai Reilun kaupan puuvillaa tai kierrätyskuituja? Materiaali vaikuttaa myös siihen, miten tuotteen voi kierrättää.
  • Missä se on valmistettu? Valmistusmaasta ei voi päätellä onko vaate vastuullinen vai ei, mutta jos valmistus tapahtuu riskimaissa, yrityksen verkkosivuilta pitäisi helposti löytyä enemmän tietoa valmistusoloista. 
  • Mitä tietoa vaatteen valmistuksesta löytyy netistä? Vastuullisuustyöstä pitää kertoa avoimesti, jotta sen luotettavuutta voidaan arvioida ja seurata. Elämiseen riittämätön palkka on yksi vaateteollisuuden helmasynneistä. Esimerkiksi Fashion checker -työkalusta voi tarkistaa, mitä brändit kertovat työntekijöiden palkasta. 

Kampanjaan voi osallistua 23.-29.11. jakamalla vastaamalla kysymykseen sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #Lempivaatteeni. Kun mukaan merkkaa Eetin, voidaan julkaisuja jakaa Eetin stooreissa.

Euroopan unioni on rahoittanut Filling the Gap: Achieving Living Wages through Improved Transparency -hanketta