Viherpesu kielletään EU:ssa
18.01.2024
Nyt on kunnollista! Uuden direktiivin myötä hähmäisten ympäristöväittämien on tarkoitus jäädä historiaan.
Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona äänin 593-21 direktiivin, joka kieltää viherpesun ja perusteettomat ympäristöväitteet mainonnassa.
Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa?
Jatkossa EU:ssa ei saa mainostaa tuotteita sellaisilla ympäristöväittämillä, joilla ei ole pohjaa tai jotka ovat epämääräisiä. Enää tuotteita ei siis saa markkinoida ilman todisteita vaikkapa sanoilla “luonnollinen” tai “biohajoava”.
Tuotetta ei myöskään saa mainostaa ympäristövaikutuksiltaan vähäiseksi, jos ne perustuvat siihen, että yritys on kompensoinut tuotteen päästöt.
Direktiivi tulee puuttumaan myös kestävyysmerkintöjen käyttöön. Kestävyysmerkinnät ovat esimerkiksi niitä shampoopullon tai maitopurkin kyljessä olevia pieniä logoja, joilla viestitään tuotteen vastuullisuudesta.
Tällä hetkellä merkinnät ovat aikamoinen villi länsi. On olemassa luotettavampiin sertifiointijärjestelmiin perustuvia merkintöjä, kuten Reilu kauppa tai Joutsenmerkki. Useat merkinnät ovat kuitenkin kriteereiltään hyvin löyhät, tai syntyneet jopa suoraan brändin markkinointiosaston kynästä. Niiden käyttö välttämättä kerro siitä, että tuote olisi sen vastuullisempi kuin muutkaan.
Jatkossa yritykset saavat käyttää vain hyväksyttyihin sertifiointijärjestelmiin perustuvia tai viranomaisen laatimia kestävyysmerkintöjä.
Eikä siinä vielä kaikki!
Myös tuotteiden käyttöikään kiinnitetään huomiota. Takuutiedot pitää merkitä aiempaa näkyvämmin, ja pidemmän takuuajan tuotteet saavat oman merkintänsä. Tavaroita ei saa myöskään markkinoida kestävinä tai korjattavina, jos ne eivät sitä todellisuudessa ole.
Miten tästä eteenpäin?
Seuraavaksi Euroopan neuvoston pitää vielä hyväksyä direktiivi. Sen jälkeen jäsenmailla on 24 kuukautta aikaa sisällyttää se lainsäädäntöönsä.
Maailma ei ole valmis uuden lain myötä. Yritykset osaavat muokata toimintaansa lain mukaiseksi – todennäköisesti viherpesu ei tule poistumaan, vaan muuttumaan yhä salakavalammaksi. Siksi on tärkeää suhtautua jatkossakin kriittisesti viher- ja vastuullisuusväittämiin mainonnassa.
Uusi direktiivi edistää kuitenkin merkittävästi viherpesun kitkemistä ja saattaa yritykset vastuuseen perusteettomasta markkinoinnista. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeä taho EU on yritysvastuun edistämisessä.
Ensi kesäkuussa on jälleen eurovaalit, joissa valitaan uusi Euroopan parlamentti seuraavaksi viideksi vuodeksi. Äänestämällä vaaleissa voit vaikuttaa siihen, kuinka kunnianhimoista lainsäädäntöä ympäristön, ilmaston ja ihmisoikeuksien parantamiseksi EU tulee jatkossa toteuttamaan!