Vastuullisen kuluttajan opas

Vastuullisen kuluttajan opas

Kuluttajan harteilla painaa vastuu eettisten valintojen tekemisestä. Nämä kolme pointsia sinun tulee muistaa ostoksia tehdessä.

Chevron downSkrollaa alemmas

Tehtävä 1:
10 sekunnin sääntö

  1. Kissa 1
    Ennen kuin alat vinguttaa visaa, laske mielessäsi kymmeneen, ja mieti, tarvitsetko todella tämän tuotteen.
  2. Kissa 2
    Onko niin, ettei kaapistasi löydy tarpeeksi farkkuja, vai kaipaatko vain uuden ostamisen mielihyvää?
  3. Kissa 3
    Vetääkö kännykkäsi oikeasti viimeisiään, vai voisiko siihen saada lisää puhtia vaihtamalla akun?
  4. Kissa 4
    Tehokkain tapa pienentää esimerkiksi vaatteiden ja elektroniikan ympäristövaikutuksia on käyttää niitä mahdollisimman pitkään. Siksi vaatelainaamot, kirpputorit ja käytetty elektroniikka ovat erinomainen vaihtoehto.

Tehtävä 2:
Onko tuote vastuullinen

Jokapäiväisiin tuotteisiin saattaa kätkeytyä työntekijöiden kaltoinkohtelua tai jäätävää saastuttamista. Ennen kuin lähestyt lähimaksua tarkista yrityksen nettisivuilta:

  1. Vastuukissa 1
    missä tuote on valmistettu, onko yritys sitoutunut elämiseen riittäviin palkkoihin, käyttääkö se ulkopuolista valvontaa ja julkaiseeko se tehdaslistansa.
  2. Vastuukissa 2
    kertooko yritys, kuinka suuri osuus tuotteen raaka-aineeista on vastuullisia, kuten Reilua kauppaa, luomua tai uusiomateriaaleja.
  3. Vastuukissa 3
    pyrkiikö yritys pienentämään hiilijalanjälkeään. Jos yritys kertoo olevansa hiilineutraali, tarkista millä tavoin se kompensoi päästönsä.

Saattaa kuulostaa työläältä, mutta omaa pimeässä näkevää yritysvastuusilmää on hyvä harjaannuttaa.

Laserkissa

Tehtävä 3:
Vaikuta yrityksiin ja päättäjiin

Pelkillä kulutusvalinnoilla maailma muuttuu aivan liian hitaasti - yritysten vastuullisuuteen voi vaikuttaa myös toista reittiä.

  1. Läppärikissa
    Yritykset kuuntelevat asiakkaitaan ja ovat kiinnostuneita heidän arvoistaan. Lähetä kysymyksiä ja palautetta tuotteista. Moninkertaista vaikutus hyödyntämällä sosiaalista mediaa.
  2. Kännykkäkissa
    Epäeettisten tuotteiden boikotointi on yksi tapa vaikuttaa, mutta vain, jos kerrot siitä yritykselle.
  3. Yritysvastuukissa
    Pelkkään yritysten hyväntahtoisuuteen ei voi luottaa, vaan niiden toimintaa on säädeltävä sitovilla yritysvastuulaeilla. Siksi Eetti ajaa Suomeen ja EU:hun lakia, joka velvoittaa yrityksiä pitämään huolta ihmisoikeuksien toteutumisesta tuotantoketjuissaan.
UM Kehitysyhteistyö