Vastuullisuuskoulu: tehtäväpaketti oppilaille

Vastuullisuuskoulu: tehtäväpaketti oppilaille

Mitä vastuullisuus tarkoittaa? Mitä yritysten toiminnassa ja kulutustuotteiden tuotannossa pitäisi ottaa huomioon ihmisoikeuksien, ympäristön ja ilmaston kannalta? Entä miten jokainen meistä voi vaikuttaa? Näihin kysymyksiin pureudumme Vastuullisuuskoulussa!

Tee tehtäväpaketti opettajan ohjeistuksella joko kirjallisesti kooten pohdintasi erilliselle tiedostolle, tai yhdessä parin kanssa keskustellen.

1. Alkuun: mitä on vastuullisuus?

Lähes jokainen yritys kertoo olevansa jollain tapaa vastuullinen. Myös moni ihminen kertoo yhdeksi ostokriteerikseen vastuullisuuden. 

Suunta on periaatteessa hyvä, mutta vastuullisuusväittämissä piilee kääntöpuoli: koska yritykset näkevät, että vastuullisuus on hyvä myyntivaltti, ne luovat kilpaa vastuullisiksi markkinoituja tuotteita, jotta saadaan myytyä meille lisää.

Lähes mitä vaan tuotetta tai yritystä voidaan markkinoida vastuullisena, mutta todellisuudessa viestintä menee usein viherpesun puolelle. Viherpesua on, kun yritys liioittelee tai suoraan vääristää omia vastuullisuustoimenpiteitään paremman imagon saamiseksi.

Vastuullisuus ei tarkoita pelkästään ympäristöstä huolehtimista. Aidosti vastuullinen voi olla vasta silloin, kun huolehtii myös ihmisistä: työolojen tulee olla kunnossa ja työstä pitää saada palkka, jolla tulee toimeen.


Pohdinta

Tee tehtävä opettajan ohjeen mukaan keskustellen parin kanssa tai itsenäisesti kirjallisena:

1. Mikä on viimeisin asia minkä ostit? Mistä ostit sen? Miksi ostit sen?

2. Mikä on sinulle kaikkein rakkain tavara? Miksi valitsit juuri sen? 

Pohdinta

2. Kulutuskulttuuri ennen ja nyt

Vaikka tuntuu, että nykyinen kaltainen kulutuskulttuuri on ollut “aina” ja se on vallitseva normi, se on itse asiassa muodostunut tosi lyhyessä ajassa, vain joidenkin viime vuosien aikana. Näin ollen siitä on myös mahdollista irtautua ja saada aikaan uusi kuluttamisen ja tuotannon tapa.

1900 Maatalous ja omavaraisuus

1900 Maatalous ja omavaraisuus

Jos mennään ajassa 100 vuotta taaksepäin, Suomi näytti hyvin erilaiselta: Maatalousvaltainen maa, jossa on hyvin omavaraista. Esimerkiksi vaatteet tehtiin itse tai teetätettiin ompelijalla.

1950 Elintason nousu

1950 Elintason nousu

1950-luvusta eteenpäin alkoi suomalaisten elintaso nousemaan. Samalla kuluttaminen alkoi kasvaa, mutta alkuun hyvin maltillisesti: kohtuullisuus ja säästäväisyys ovat hyveitä.

1970 Kaupungistuminen, mainonnan lisääntyminen

1970 Kaupungistuminen, mainonnan lisääntyminen

1970-luvusta eteenpäin asenteet muuttuivat: päätään nosti yksilöllisyys, haluttiin käyttää ansaittua rahaa, maalta muutettiin kaupunkeihin. Mainonta loi uusia “tarpeita” ja altistuttiin aiempaa enemmän mainoksille, koska TV:t olivat kodeissa arkipäivää. Vaatteiden tuotanto Suomessa loppui lähes kokonaan. 

1980-2020 Kiihtyvä kuluttaminen

1980-2020 Kiihtyvä kuluttaminen

1980-90 -luvuilla maailmankaupan pelisäännöt muuttuivat ja markkinat avattiin. Globaalin pohjoisen yritykset alkoivat ulkoistaa tuotanto globaalin etelän maihin. Kilpajuoksu halpojen hintojen perässä alkoi ja alettiin elää kiihtyvän kuluttamisen aikaa: 1990-luvun lopulla pikamuoti rantautui Suomeen, 2020-luvulla ultrapikamuoti.

Pohdinta

Tee tehtävä opettajan ohjeen mukaan keskustellen parin kanssa tai itsenäisesti kirjallisena:

1. Onko sama kuluttamisen kehityskulku nähtävissä kaikissa maailman maissa kuin Suomessa? 

2. Mikä voisi olla seuraava kulutuskulttuurin aikakausi?

Pohdinta

3. Visa: Globaalit tuotantoketjut

Visassa on yhteensä seitsemän kysymystä, jotka käsittelevät kulutustuotteiden globaaleja tuotantoketjuja. Onnea matkaan!


4. Tehtävä: Pieni yritysvastuuselvitys

Seuraavaksi pääset itse tutkimaan, että mitä yritykset oikein kertovat niiden vastuullisuudesta, ja mitä siitä tiedosta voi päätellä. 

Kuten on jo todettu, vastuullisuus-sanaa käytetään aika leväperäisesti. Yritys ei voi väittää olevansa vastuullinen, jollei se kerro tarkasti, mitä se oikeastaan tekee ympäristön ja ihmisoikeuksien eteen.

Seuraavassa käydään muutamien kysymysten kautta konkreettisesti läpi, miten vastuullisuustietoa voi etsiä ja löytämäänsä tarkastella. 

Tee näin:

  • Valitse yksi vaateyritys, jonka toimintaa haluat tarkastella.
  • Etsi vastaukset kysymyksiin suoraan yrityksen verkkosivuilta tai googlaamalla. Alempana ohjeita tiedon etsimiseen.
  • Kun olet löytänyt vastauksen, leikkaa-liimaa teksti vastauskenttään.


Ohjeita: Mistä ja miten etsiä tietoa?

  • Suurimmalla osalla yrityksistä on verkkosivuillaan vastuullisuus / sustainability -osio, jonka löydät ylä- tai alavalikosta. Joidenkin brändien sivuilla ei ole tällaista osiota, vaan ohjataan suoraan brändin omistavan emoyrityksen sivuille, jossa on koko yrityksen toiminnan vastuullisuudesta tietoa. 
  • Vastuullisuustieto pitäisi olla helposti löydettävissä nettisivuilta, mutta aina se ei sitä ole. Tästä syystä välillä voi olla helpompaa turvautua Googleen. Kirjoita brändin nimi ja haettava termi. Hakutuloksista on hyvä valita vain brändin tai sen omistavan yrityksen nettisivut lähteeksi, ei muita sivustoja. Näin varmistat, että tieto on oikeasti yritykseltä itseltään.

Pohdinta

Käy vastuullisuuselvityksen vastaukset läpi opettajasi ohjeiden mukaan esimerkiksi ryhmässä keskustellen tai itsenäisesti kirjallisena.

Mitä selvityksen vastaukset tarkoittavat ja mitä niistä voi päätellä?

Pohdinta

5. Yritysvastuu, kestävä kuluttaminen ja kansalaisaktivismi

Seuraavassa käydään läpi sitä, kenen vastuulla on muutos kohti kestäviä tuotantotapoja sekä sitä, miten jokainen meistä voi tähän vaikuttaa.



Alla on lista kansalaisaktivismin eri muodoista ja esimerkkejä, miten niitä toteuttaa.

  • Kasvata tietoa
    Lue kirja, kuuntele podcasteja kestävän kehityksen aiheista. 
  • Kuratoi some
    Täytä fiidisi innostavalla sisällöllä, josta opit uutta ja saat ideoita kestävämpään elämäntapaan ja uusiin rutiineihin – muista pitää mukana hyvän mielen kissavideot!
  • Jaa ajatuksiasi
    Kerro kaverillesi kirppislöydöstäsi tai oppimistasi vastuullisuustiedosta ja inspiroi muita toimimaan kestävästi.
  • Murra normeja
    Laita sama vaate päälle moniin juhliin.
  • Kiritä yrityksiä
    Laita viesti somessa tai kirjoita sähköposti ja kysy esimerkiksi sitä, maksetaanko brändin tuotantolaitoksien työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa.
  • Lähde mukaan
    Ryhdy vapaaehtoiseksi tai liity jäseneksi järjestöön, joka tekee jotain hyvää planeetalle ja toisille ihmisille.
  • Lepää
    Aktivismi tarvitsee vastapainoksi lepoa ja joutilaisuutta, jotta kukaan ei pala loppuun.

Pohdinta

Keskustele parin kanssa tai pohdi itsenäisesti kirjallisesti: 

Mitkä kansalaisaktivismin muodot ovat sinulle mielekkäimpiä?

Mitkä niistä vaikuttavat eniten?

Keksitkö listaan lisää aktivismin muotoja?

Pohdinta

Lopuksi

Minkä vastuullisuutta edistävän teon aiot tehdä seuraavaksi?

Keskustele parin kanssa tai pohdi itsenäisesti!

VGK Viestintä- ja globaalikasvatustuki