Tehtäviä oppilaille: Vaatteet ja kengät
Vaatteiden elinkaari ja kulutus
Tehtävä 1. Kuluttajazombit pikamuotiostoksilla
Kuluttajazombien sijaan tarvitsemme vastuullisia kuluttajia. Pikamuotia vastaan voi vaikuttaa monenlaisilla tavoilla. Katso video Shop till you Drop Dead official trailer (2 min) ja vastaa sen jälkeen kysymyksiin.
Vastaa kysymyksiin
- Missä tempaus toteutettiin, ja ketkä sen toteuttivat?
- Mihin asiaan tempauksella halutaan vaikuttaa?
- Miksi pikamuoti on huono asia?
- Oliko tempauksen ja videon tekeminen mielestäsi hyvä idea vai ei? Miksi?
Tehtävä 2. Lempivaatteen tutkiminen
Ota esille oma lempivaatteesi. Pohdi, miksi pidät kyseisestä vaatteesta ja kuinka kestävä se on.
Vastaa kysymyksiin
- Miksi juuri tämä vaate on sinulle erityinen?
- Miltä kangas tuntuu? Onko se mukavaa, joustavaa, paksua tai ohutta?
- Tuntuvatko kangas ja ompelusaumat kestäviltä? Luuletko, että vaatetta voi käyttää monta vuotta?
- Onko vaatetta korjattu kertaakaan, esim. ommeltu reikä tai nappi?
Etsi vaatteen saumasta tai niskasta lappu, jossa lukee “Made in…”. Jos et löydä lappua, valitse toinen vaate.
Vastaa kysymyksiin
- Minkä vaatemerkin valmistama vaate on?
- Missä maassa vaate on ommeltu (Made in…)?
- Mistä yhdestä tai useammasta materiaalista kangas on tehty?
Tehtävä 3. Kuvia vaatteiden elinkaaresta
Tässä kuvagalleriassa on vaatteen elinkaareen liittyviä kuvia.
Valokuvien tulkitseminen auttaa hahmottamaan vaateteollisuuden ja kulutuksen vaikutuksia ympäri maailman.
Selatkaa valokuvia ja vastatkaa antamalla ainakin 4 esimerkkiä molempiin kysymyksiin. Kirjoittakaa vastauksia paperille tai tehkää käsitekartta (mind map).
- Mitä raaka-aineisiin ja vaatteiden tuotantoon liittyviä töitä kuvissa näkyy?
- Mitä ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin liittyviä ongelmia vaatteiden elinkaaressa on ratkaistava?
Keskustele parin kanssa tai ryhmässä: Minkälaisia töitä sinä voisit tehdä vaatealalla? Ketkä voivat edistää kestävämpää tuotantoa ja kulutusta?
Tehtävä 4. Kengän hinnan jakautuminen
Lähes 90 prosenttia kaikista maailman kengistä tehdään Aasiassa. Suurimpia tuottajamaita ovat Kiina, Intia, Vietnam ja Indonesia.
Laskelmien mukaan kengän tuotosta suurin osa menee brändiyritykselle, joka suunnittelee kengän, sekä jälleenmyyjälle, joka myy kengän kivijalkakaupassa tai verkossa. Monissa tuotantomaissa työntekijöille menee vain murto-osa eikä palkka riitä elämiseen.
Katso kuvaa Indonesiassa valmistetusta 120 euron hintaisesta kengästä ja vastaa kysymyksiin
- Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee brändiyritykselle?
- Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee työntekijöiden palkkoihin?
- Kuinka monta prosenttia työntekijöiden palkka on kengän kokonaishinnasta?