Arvojanakävely: Kuluttaminen ja mainonta

Arvojanakävely: Kuluttaminen ja mainonta

Arvojanakävely herättää pohtimaan suhdetta kuluttamiseen

 

Arvojanakävely on helppo harjoitus, jonka avulla opiskelijat pohtivat omaa suhdettaan kuluttamiseen ja mainontaan.

Ohjeet:

Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä.

Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”.

Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.

Väitteet:

  • Osaan ulkoa ainakin yhden brändin iskulauseen/mainoskappaleen
  • Mainos on joskus saanut minut ostamaan vaatteita/tavaroita
  • Osaan mainita yhden mielestäni poikkeuksellisen hyvän/huonon mainoksen
  • Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu (Huomioksi: tiedämme usein paljonkin brändin mainonnasta ja tyylistä, mutta emme juuri mitään itse tuotteesta, sen tuotantotavoista tai sisällöistä)
  • Uuden vaatteen/tavaran ostaminen herättää minussa kivoja tunteita
  • Olen joskus tuntenut katumusta ostamastani vaatteesta/tavarasta
  • Olen tuntenut painetta ostaa jonkin uuden vaatteen/tavaran, koska kavereillani on ollut sellainen
  • Minulla on liikaa vaatteita/tavaraa