Yritysvastuu-uutiset
YRITYSVASTUU-UUTISET
Yritysvastuu-uutiset opetusmateriaali sisältää viisi Yritysvastuu-uutiset -videota sekä niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi opetusmateriaaliin kuuluu globaalikasvatukseen suunnattu Maijan yritysvastuukoulu -podcastin jakso ja siihen liittyvät tehtävät.
Elektroniikan vastuullisuus
Katsokaa Yritysvastuu-uutiset video Suomalaiset elektroniikkamerkit. Tämän lisäksi tehtäväkokonaisuutta tukemaan voi lukea artikkelin Eetti selvitti suomalaisten elektroniikkamerkkien vastuullisuutta – tulokset kehnoja täältä sekä kuunnella Maijan yritysvastuukoulu-podcastin jakson Elektroniikasta ja öö kosmetiikasta täältä.
Tehtävä 1: Elektroniikka-tietovisa
Tehtävä 2: Suomalaiset pienelektroniikkamerkit ränkätty!
Vuonna 2021 Eetti julkaisi Ränkkää brändi -selvityksen, jossa tutustuttiin kahdeksan suomalaisen pienelektroniikkaa tuottavan merkin ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyöhön sekä niiden läpinäkyvyyteen. Löydät raportin täältä.
Valitse raportista tarkasteltavaksi yksi kahdeksasta elektroniikkamerkistä ja tutustu sen tuloksiin. Löydät kaikkien merkkien tulokset sekä taulukot sivulta 10 ja siitä eteenpäin. (HUOM! Taulukoiden kysymykset ja vastaukset ovat englanniksi)
Millaisia ajatuksia tulokset herättävät? Keksi brändille ainakin kolme kehityskohdetta, joilla se voisi parantaa työtään ilmaston, ympäristön ja ihmisoikeuksien hyväksi.
Tehtävä 3: Elektroniikka ja vastuullisuus
Vaatteiden ja tekstiilien vastuullisuudesta on puhuttu jo pitkään. Elektroniikan ympärille taas ei ole syntynyt vastaavanlaista kansanliikettä, vaikka sen tuotantoon liittyy vähintäänkin yhtä vakavia ympäristö-, ilmasto- ja ihmisoikeusongelmia.
Pohdi: Miksi elektroniikan vastuullisuus ei herätä niin paljon julkista keskustelua? Mitä voisimme tehdä, jotta aiheesta kiinnostuttaisiin nykyistä enemmän?
Ilmasto
Katsokaa yllä oleva Yritysvastuu-uutiset video Päästömme on ulkoistettu. Tämän lisäksi tehtäväkokonaisuutta tukemaan voi lukea artikkelin Mistä on yritysten kauniit ilmastolupaukset tehty täältä.
Tehtävä 1: Ilmastokäsitteet kuntoon!
Tehtävä 2: Hiilineutraalius syynissä!
Ota tarkasteltavaksi jokin yritys tai muu organisaatio tai toimija, kuten esimerkiksi kunta, joka on luvannut olevansa hiilineutraali johonkin ajankohtaan mennessä. Jos sinulle ei tule heti mieleen mitään hiilineutraaliuslupauksen antanutta toimijaa, voit etsiä esimerkiksi Googlen hakukoneella.
Tutustu tarkemmin yrityksen hiilineutraaliuslupaukseen. Pohdi erityisesti seuraavia kysymyksiä:
- Onko yrityksellä tarkka suunnitelma siitä, miten se tulee pääsemään tavoitteeseensa? Kertooko yritys tarkemmin suunnitelmastaan?
- Onko yrityksellä jo näyttöjä pienentyneistä päästöistä?
- Mitä päästöjä tavoite kattaa? Kertooko yritys, että kyseessä on sen koko tuotantoketjun päästöt vai ainoastaan oman toiminnan päästöt?
- Kertooko yritys käyttämästään kompensaatiosta?
Tehtävä 3: Ilmastotekoja
Jotta voisimme vielä estää maapallon lämpenemisen yli 1,5 asteen, meidän kaikkien tulee tehdä ilmastotekoja, kiireellisesti. Olisi tärkeää, että tekoja tehtäisiin ainakin kolmella eri tasolla; päättäjien, yritysten ja kuluttajien sekä kansalaisten tasolla. Pohdi ilmastotekoja näillä kolmella tasolla ja keksi ainakin yksi konkreettinen esimerkki siitä, mitä…
1. kuluttajat voisivat tehdä?
2. yritykset voisivat tehdä?
3. päättäjät voisivat tehdä?
Ultrapikamuoti
Katsokaa Yritysvastuu-uutiset video Ultrapikamuoti.
Tehtävä 1: Ultrapikamuoti – totta vai tarua
Tehtävä 2: Algoritmit ja kuluttaminen
Lue YLEn artikkeli Algoritmit mullistavat verkkokaupan – ne tietävät jo nyt mitä juuri sinä aiot ostaa ensi viikolla täältä.
Etsi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä tarkoitetaan algoritmeilla?
- Miten algoritmeilla voidaan vaikuttaa kuluttamiseen?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä algoritmien hyödyntämiseen liittyy?
Tehtävä 3: Some-vaikuttajien vastuu?
Sosiaalisen median vaikuttajat erilaisissa kanavissa, etenkin TikTokissa, kuvaavat haul-videoita, joissa he avaavat Sheiniltä tai muista verkkokaupoista tulleita paketteja. Tyypillisesti haul-videoissa vaikuttajat ovat saaneet brändiltä valtavan kasan vaatteita ja muuta tavaraa, jota he esittelevät katsojille. Tämä voi kannustaa myös videoiden katsojia ostamaan tuotteita kyseiseltä brändiltä.
Lue lisää haul-videoista YLEn artikkelista Kiinalaiskauppa sai Tiktokin avulla ihmiset tilailemaan läjäpäin halpavaatteita ihan muuten vaan – Emma Lehtovaara yrittää muuttaa asenteita täältä.
Pohdi vaikuttajien vastuuta: onko some-vaikuttajilla vastuu kuluttamiseen yllyttämisestä tai sen hillitsemisessä?
Skuutit
Katsokaa Yritysvastu-uutiset -video Sähköpotkulaudat. Tehtäväkokonaisuuden tueksi voi lukea artikkelin Sähköpotkulautojen vastuullisuusselvitys: viherpesua ja ihmisoikeusriskejä täältä.
Tehtävä 1: Sähköpotkulaudat
Etsi videosta ja artikkelista vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi skuutit eivät välttämättä olekaan ilmastoteko?
- Miksi on tärkeää, että alihankitaketjut olisivat mahdollisimman läpinäkyviä?
- Miksi Kiina on riskimaa?
- Mitä tarkoitetaan auditoinneilla?
- Mitä riskejä liittyy kobolttiin?
Tehtävä 2: Sähköpotkulautojen vastuullisuus
Tutustu sähköpotkulautojen vastuullisuusselvitykseen täällä. Etsi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Kuinka moni skuuttiyritys on sitoutunut ihmisoikeuksien kunnioittamiseen?
- Kuinka moni skuuttiyritys julkaisee tietoja akkujen alkuperästä? Entä akkumineraalien alkuperästä?
- Kuinka kauan keskimäärin skuutit kestävät käyttöä?
- Kuinka moni skuuttiyritys on julkaissut tarkat päästölaskelmat (sekä omat että arvoketjun)?
Tehtävä 3: Ilmastotekoja vai viherpesua?
Skuutteja markkinoidaan ilmastotekoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia todellisuudessa olekaan. Pohdi, minkä takia yritykset saattavat markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan vastuullisempina tai ympäristöystävällisempinä kuin mitä ne tosiasiassa ovatkaan. Lisäksi pohdi, millaisia vaikutuksia tällaisella markkinoinnilla on.
Uiguurit ja pakkotyö
Katsokaa Yritysvastuu-uutiset -video Uiguurit ja pakkotyö. Tämän lisäksi tehtäväkokonaisuutta tukemaan voi lukea artikkelin Puoli miljoonaa uiguuria pakkotyössä puuvillapelloilla täältä.
Tehtävä 1: Arvoketjut
Vaatteilla ja tekstiileillä on usein pitkät arvoketjut, jotka eivät tyypillisesti ole kovinkaan läpinäkyviä. Niihin saattaa piiloutua ihmisoikeusrikkomuksia, kuten esimerkiksi uiguurien pakkotyötä. Selvitä ensiksi, mitä tarkoitetaan arvoketjuilla. Tämän jälkeen tee vaatteiden arvoketjujen eri vaiheita käsittelevä tehtävä.
Tehtävä 2: Vaatemerkit ja uiguurien pakkotyö
Olisi tärkeää, että vaateyritykset kertoisivat avoimesti nettisivuillaan tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä. Tutustu jonkun vaateyrityksen nettisivuihin – se voi olla esimerkiksi lempivaatemerkkisi tai joku muu merkki. Selvitä, kertooko yritys nettisivuillaan seuraavat tiedot:
- Missä yrityksen vaatteet on ommeltu?
- Mistä yrityksen käyttämät kankaat tulevat?
- Mistä yrityksen kankaissa käyttämät raaka-aineet tulevat?
Tehtävä 3: Vaikuttamisen tapoja
Kuluttajana ja kansalaisena on monia erilaisia tapoja vaikuttaa yrityksiin ja päättäjiin sekä pyrkiä saamaan heidät tekemään vastuullisempia valintoja ja päätöksiä. Yrityksiin voi vaikuttaa esimerkiksi antamalla palautetta erilaisissa kanavissa ja pyytämällä yrityksiä kertomaan yksityiskohtaisesti tuotteiden valmistuksesta. Lisäksi voit olla yhteydessä kansanedustajiin sekä kunnanvaltuutettuihin ja esimerkiksi selvittää, mistä vaikkapa oppilaitoksen tai kunnan hankinnat tulevat.
Pohdi: Keksitkö muita erilaisia tapoja vaikuttaa kuluttajana yrityksiin ja päättäjiin? Mikä olisi sinulle itsellesi luontevin tapa vaikuttaa?
Maijan yritysvastuukoulu -podcast
Kuuntele Maijan yritysvastuukoulu -podcastin jakso Jakso kaikesta! (Maailmankauppa, kiertotalous, yritysvastuu, viherpesu ja kestävä kulutus).
Voit kuunnella podcastista myös jotain tiettyä aihetta käsittelevän kohdan:
01:10 Maailmankauppa 12:17 Kiertotalous 16:03 Aktiivinen kansalaisuus 18:52 Yritysvastuu 32:20 Tunteet ja arvot 39:30 Mainonta ja viherpesu 47:15 Kestävä kuluttaminen
Tehtävä 1: Käsitteet kuntoon!
Vastaa kysymyksiin podcastin perusteella. Etsi tarvittaessa lisätietoa verkossa.
- Mitä tarkoittaa maailmankauppa? Minkälaisia asioita maailmankauppaan liittyy (esim. eri työt ja maailman alueet)?
- Mitä tarkoittaa ihmisoikeusloukkaus tai -rikkomus?
- Mitä tarkoittaa kiertotalous? Mitä kiertotalouden ratkaisuja Maija listaa podcastissa?
- Mitä tarkoittaa elämiseen riittävä palkka (living wage)? Mihin elämisen perustarpeisiin tulojen pitäisi riittää? Voit lukea lisää täällä: Elämiseen riittävää palkkaa vaatetyöntekijöille – Eettisen kaupan puolesta ry
Tehtävä 2: Rana Plaza ja Vaatevallankumous
Maija mainitsee podcastissa Rana Plazan ja Vaatevallankumouksen. Vastaa kysymyksiin ja etsi tarvittaessa lisätietoa verkossa.
- Missä ja milloin Rana Plazan onnettomuus tapahtui? Miksi tapaus oli merkittävä?
- Mitä kuluttajat ja tuottajat alkoivat vaatia yrityksiltä Rana Plazan tapahtumien jälkeen?
- Minkä puolesta Vaatevallankumous toimii? Milloin on Vaatevallankumousviikko ja mitä ihmiset silloin kysyvät brändiyrityksiltä? -> Voit lukea lisää ja halutessasi osallistua kampanjaan täällä: Finland : Fashion Revolution
Tehtävä 3: Arvot ja idolit
Podcastissa Maija kertoo kolmesta arvosta, jotka ovat hänelle tärkeitä ja joiden mukaan hän yrittää toimia omassa arjessaan. Mitkä ovat sinun arkeasi ohjaavia arvoja tai tavoitteita, joiden mukaan haluat elää? Liittyykö jokin niistä vastuulliseen kuluttamiseen? Kirjoita ylös ainakin kolme asiaa.
Maija pohtii podcastissa myös hyvien esimerkkien tärkeyttä ja vastuullisen kuluttamisen idoleita. Onko sinulla elämässä joku henkilö tai jopa idoli, joka on tehnyt hyviä tekoja, kuten kierrättänyt tai puhunut kestävän elämäntavan puolesta? Henkilö voi olla esimerkiksi kaveri, sukulainen tai (some)vaikuttaja.
Tehtävä 4: Mainokset ja viherpesu
Podcastissa Maija jakaa ajatuksia mainosten houkutuksista ja viherpesusta. Mitä viherpesu tarkoittaa? Voit lukea lisää viherpesusta tästä linkistä.
Millaiset mainokset tai somevideot saavat sinut haluamaan uusia asioita, kuten tavaroita, laitteita, vaatteita, matkoja tai ruokatuotteita?
Tehtävä 5: Vaatteen kestävyys ja alkuperä
Maijan mukaan yksi tärkeimpiä vastuullisen kuluttamisen tekoja on rakastaa, käyttää, huoltaa ja tutkia niitä vaatteita, joita itsellä jo on.
Tutki omaa vaatettasi (esimerkiksi lempivaatettasi) ja vastaa kysymyksiin.
- Miksi juuri tämä vaate on sinulle erityinen?
- Miltä kangas tuntuu? Onko se mukavaa, joustavaa, paksua tai ohutta?
- Tuntuvatko kangas ja ompelusaumat kestäviltä? Luuletko, että vaatetta voi käyttää monta vuotta?
- Onko vaatetta korjattu kertaakaan, esim. ommeltu reikä tai nappi?
Etsi vaatteen saumasta tai niskasta lappu, jossa lukee “Made in…”. Jos et löydä lappua, valitse toinen vaate. Vastaa kysymyksiin.
- Minkä vaatemerkin valmistama vaate on?
- Missä maassa vaate on ommeltu kasaan (Made in…)?
- Mistä yhdestä tai useammasta materiaalista kangas on tehty?
- Etsi tietoa yrityksen verkkosivuilta: Onko yritys ilmoittanut sivuillaan, mistä tuotteiden raaka-aineet tulevat (alkuperä)? Entä kuinka monta prosenttia raaka-aineista on vastuullisia?
Tehtävä 6: Kuluttamiseen liittyvä vähättely
Vastaa kysymyksiin itsenäisesti tai keskustele niistä kaverin kanssa / pienryhmissä:
- Pohdi tilanteita, joissa olet kohdannut kestävään kuluttamiseen tai ilmastopäästöihin liittyvää epäilyä tai vähättelyä. Vähättely voi sisältää esimerkiksi sellaisia väittämiä, että suomalaisten toiminnalla tai päästöjen määrällä ole merkitystä. Oletteko kuulleet tai nähneet vähättelyä esimerkiksi somessa, uutisissa, kampanjoissa, perhepäivällisillä tai harrastusten parissa?
- Millaisia tunteita sinussa on herännyt tilanteessa, jossa olet kohdannut kestävään kuluttamiseen liittyvää epäilyä tai vähättelyä? Poimi sinussa heränneitä tunteita tästä tunnesanalistasta ja tee sen avulla lista omista tunteistasi.
- Lue Ylen artikkeli Maailman rikkain prosentti aiheuttaa kaksi kertaa niin paljon ilmastopäästöjä kuin ihmiskunnan vähävaraisin puolisko täältä ja vastaa kysymykseen: Miten varallisuuden määrä on yhteyksissä kulutuksen määrään?
Tehtävä 7: Podcast ja tunteet
Tässä harjoituksessa tutustutaan kirjoittamisen avulla omiin ajatuksiin ja tunteisiin, joita Maijan podcast-jakso herätti. Kirjoita lauseen alut ylös ja jatka sitten kirjoittamalla aloituksen herättämiä ajatuksia ja tunteita. Kirjoita jokaisesta lauseen alusta lyhyesti vain yhden minuutin ajan. Tarkoituksena on kirjoittaa ilman sensuuria eli juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa. Kirjoituksia ei tarvitse näyttää kenellekään.
Kun kuuntelin podcastia…
- minua mietitytti tai huolestutti…
- minua suututti tai turhautti…
- tunsin myötätuntoa…
- toivoin, että tulevaisuudessa…
Tehtävä 8: Kiertotalous, lainaaminen ja vuokraaminen
Lue YLEn artikkeli Nykyään voi vuokrata melkein mitä vain – tilanteesta riippuu, tarvitseeko mitään enää omistaa (Yle Oppiminen, Julia Thuren 03/22) täältä. Vastaa kysymyksiin.
- Mitä asioita nykyään voi vuokrata tai lainata? Anna ainakin 5 esimerkkiä.
- Mitä hyötyä voi olla asioiden vuokraamisesta tai lainaamisesta? Keksi ainakin 5 syytä, miksi asioita kannattaa omistamisen sijaan vuokrata tai lainata.
- Mitä asioita sinä olet vuokrannut tai lainannut kavereilta, kirjastosta tai yrityksiltä? Anna ainakin 5 esimerkkiä.
Pohdi itsenäisesti tai pienessä ryhmässä.
- Millaisia kestäviä kulutuksen ja kiertotalouden valintoja sinä jo teet?
- Mikä sinua estää ja mikä kannustaa tekemään kestäviä valintoja?
Vinkki:
Kiertotalouden toimintaa voi suunnitella ja toteuttaa myös omassa koulussa tai harrastusryhmässä! Järjestäkää esimerkiksi vaihtotori, jossa vaihdetaan vaatteita ja tavaroita, tai työpaja, jossa vaatteet korjataan kuntoon tai tuunataan paremmiksi yhdessä.
Tehtävä 9: Mielenosoituskyltti paremman maailman puolesta
Monissa maissa ihmiset joutuvat puolustamaan työntekijöiden oikeuksia ja ympäristön hyvinvointia osallistumalla mielenosoitukseen, ammattiliittoon tai lakkoon. Tärkeä osa mielenosoituksia on erilaiset kyltit, joihin ihmiset kirjoittavat lyhyitä, iskeviä lauseita ja piirtävät niihin liittyviä symboleita. Usein kylteissä vastustetaan ongelmia, puolustetaan tärkeitä asioita tai ilmaistaan tunteita.
Kuvittele, että osallistut mielenosoitukseen, jossa puolustetaan ihmisten ja ympäristön hyvinvointia vaatetuotannossa. Mieti, millaisen mielenosoituskyltin haluaisit tehdä ja harjoittele sen tekemistä paperille tai pahville.
- Minkä sanan tai lauseen haluaisit kirjoittaa kylttiin?
- Haluaisitko piirtää kylttiin jonkin symbolin tai kuvan?
- Millä tyylillä ja väreillä aiot tehdä kyltin? Mihin kohtaa kylttiä asettelet tekstin ja/tai piirroksen?
Jos kaipaat ideoita tai esimerkkejä kyltin tekemiseen, voit etsiä kuvia internetistä esimerkiksi hakusanoilla mielenosoitus, mielenosoituskyltti tai ilmastolakko.