Tehtäviä oppilaille: Maijan yritysvastuukoulu

Tehtäviä oppilaille: Maijan yritysvastuukoulu

Lähde Maijan mukaan oppimaan vähän kaikesta

Kuuntele podcast ja tee siihen liittyvät tehtävät

Kuuntele Maijan yritysvastuukoulu -podcastin jakso Jakso kaikesta! (Maailmankauppa, kiertotalous, yritysvastuu, viherpesu ja kestävä kulutus). Voit kuunnella podcastista myös jotain tiettyä aihetta käsittelevän kohdan:

01:10 Maailmankauppa | 12:17 Kiertotalous | 16:03 Aktiivinen kansalaisuus | 18:52 Yritysvastuu 32:20 Tunteet ja arvot | 39:30 Mainonta ja viherpesu | 47:15 Kestävä kuluttaminen

Tehtävä 1: Käsitteet kuntoon!

Vastaa kysymyksiin podcastin perusteella. Etsi tarvittaessa lisätietoa verkossa.

  1. Mitä tarkoittaa maailmankauppa? Minkälaisia asioita maailmankauppaan liittyy (esim. eri työt ja maailman alueet)?
  2. Mitä tarkoittaa ihmisoikeusloukkaus tai -rikkomus?
  3. Mitä tarkoittaa kiertotalous? Mitä kiertotalouden ratkaisuja Maija listaa podcastissa?
  4. Mitä tarkoittaa elämiseen riittävä palkka (living wage)? Mihin elämisen perustarpeisiin tulojen pitäisi riittää? Voit lukea lisää täällä: Elämiseen riittävää palkkaa vaatetyöntekijöille – Eettisen kaupan puolesta ry

Tehtävä 2: Rana Plaza ja Vaatevallankumous

Maija mainitsee podcastissa Rana Plazan ja Vaatevallankumouksen. Vastaa kysymyksiin ja etsi tarvittaessa lisätietoa verkossa.

  1. Missä ja milloin Rana Plazan onnettomuus tapahtui? Miksi tapaus oli merkittävä?
  2. Mitä kuluttajat ja tuottajat alkoivat vaatia yrityksiltä Rana Plazan tapahtumien jälkeen?
  3. Minkä puolesta Vaatevallankumous toimii? Milloin on Vaatevallankumousviikko ja mitä ihmiset silloin kysyvät brändiyrityksiltä? -> Voit lukea lisää ja halutessasi osallistua kampanjaan täällä: Finland : Fashion Revolution

Tehtävä 3: Arvot ja idolit

Podcastissa Maija kertoo kolmesta arvosta, jotka ovat hänelle tärkeitä ja joiden mukaan hän yrittää toimia omassa arjessaan.

Mitkä ovat sinun arkeasi ohjaavia arvoja tai tavoitteita, joiden mukaan haluat elää? Liittyykö jokin niistä vastuulliseen kuluttamiseen? Kirjoita ylös ainakin kolme asiaa.

Maija pohtii podcastissa myös hyvien esimerkkien tärkeyttä ja vastuullisen kuluttamisen idoleita. Onko sinulla elämässä joku henkilö tai jopa idoli, joka on tehnyt hyviä tekoja, kuten kierrättänyt tai puhunut kestävän elämäntavan puolesta? Henkilö voi olla esimerkiksi kaveri, sukulainen tai (some)vaikuttaja.

Tehtävä 4: Mainokset ja viherpesu

Podcastissa Maija jakaa ajatuksia mainosten houkutuksista ja viherpesusta. Mitä viherpesu tarkoittaa? Voit lukea lisää viherpesusta tästä linkistä.

Millaiset mainokset tai somevideot saavat sinut haluamaan uusia asioita, kuten tavaroita, laitteita, vaatteita, matkoja tai ruokatuotteita?

Tehtävä 5: Vaatteen kestävyys ja alkuperä

Maijan mukaan yksi tärkeimpiä vastuullisen kuluttamisen tekoja on rakastaa, käyttää, huoltaa ja tutkia niitä vaatteita, joita itsellä jo on.

Tutki omaa lempivaatettasi

Tutki omaa lempivaatettasi tai sinulla nyt päällä olevaa vaatetta.

Vastaa kysymyksiin:

  1. Miksi juuri tämä vaate on sinulle erityinen?
  2. Miltä kangas tuntuu? Onko se mukavaa, joustavaa, paksua tai ohutta?
  3. Tuntuvatko kangas ja ompelusaumat kestäviltä? Luuletko, että vaatetta voi käyttää monta vuotta?
  4. Onko vaatetta korjattu kertaakaan, esim. ommeltu reikä tai nappi?

Etsi vaatteen saumasta tai niskasta lappu, jossa lukee “Made in…”. Jos et löydä lappua, valitse toinen vaate.

Vastaa kysymyksiin

  1. Minkä vaatemerkin valmistama vaate on?
  2. Missä maassa vaate on ommeltu kasaan (Made in…)?
  3. Mistä yhdestä tai useammasta materiaalista kangas on tehty?
  4. Etsi tietoa yrityksen verkkosivuilta: Onko yritys ilmoittanut sivuillaan, mistä tuotteiden raaka-aineet tulevat (alkuperä)? Entä kuinka monta prosenttia raaka-aineista on vastuullisia?

Tehtävä 6: Kuluttamiseen liittyvä vähättely

Vastaa kysymyksiin itsenäisesti tai keskustele niistä kaverin kanssa / pienryhmissä

  1. Pohdi tilanteita, joissa olet kohdannut kestävään kuluttamiseen tai ilmastopäästöihin liittyvää epäilyä tai vähättelyä. Vähättely voi sisältää esimerkiksi sellaisia väittämiä, että suomalaisten toiminnalla tai päästöjen määrällä ole merkitystä. Oletteko kuulleet tai nähneet vähättelyä esimerkiksi somessa, uutisissa, kampanjoissa, perhepäivällisillä tai harrastusten parissa?
  2. Millaisia tunteita sinussa on herännyt tilanteessa, jossa olet kohdannut kestävään kuluttamiseen liittyvää epäilyä tai vähättelyä? Poimi sinussa heränneitä tunteita tästä tunnesanalistasta ja tee sen avulla lista omista tunteistasi.
  3. Lue Ylen artikkeli Maailman rikkain prosentti aiheuttaa kaksi kertaa niin paljon ilmastopäästöjä kuin ihmiskunnan vähävaraisin puolisko ja vastaa kysymykseen:
    Miten varallisuuden määrä on yhteydessä kulutuksen määrään?

Tehtävä 7: Podcast ja tunteet

Tässä harjoituksessa tutustutaan kirjoittamisen avulla omiin ajatuksiin ja tunteisiin, joita Maijan podcast-jakso herätti.

Kirjoita lauseen alut ylös ja jatka sitten kirjoittamalla aloituksen herättämiä ajatuksia ja tunteita. Kirjoita jokaisesta lauseen alusta lyhyesti vain yhden minuutin ajan.

Tarkoituksena on kirjoittaa ilman sensuuria eli juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa. Kirjoituksia ei tarvitse näyttää kenellekään.

Kun kuuntelin podcastia…

  • minua mietitytti tai huolestutti…
  • minua suututti tai turhautti…
  • tunsin myötätuntoa…
  • toivoin, että tulevaisuudessa…

Tehtävä 8: Kiertotalous, lainaaminen ja vuokraaminen

Lue YLEn artikkeli Nykyään voi vuokrata melkein mitä vain – tilanteesta riippuu, tarvitseeko mitään enää omistaa (Yle Oppiminen, Julia Thuren 03/22).

Vastaa kysymyksiin

  1. Mitä asioita nykyään voi vuokrata tai lainata? Anna ainakin 5 esimerkkiä.
  2. Mitä hyötyä voi olla asioiden vuokraamisesta tai lainaamisesta? Keksi ainakin 5 syytä, miksi asioita kannattaa omistamisen sijaan vuokrata tai lainata.
  3. Mitä asioita sinä olet vuokrannut tai lainannut kavereilta, kirjastosta tai yrityksiltä? Anna ainakin 5 esimerkkiä.

Pohdi itsenäisesti tai pienessä ryhmässä

  1. Millaisia kestäviä kulutuksen ja kiertotalouden valintoja sinä jo teet?
  2. Mikä sinua estää ja mikä kannustaa tekemään kestäviä valintoja?

Vinkki: Kiertotalouden toimintaa voi suunnitella ja toteuttaa myös omassa koulussa tai harrastusryhmässä! Järjestäkää esimerkiksi vaihtotori, jossa vaihdetaan vaatteita ja tavaroita, tai työpaja, jossa vaatteet korjataan kuntoon tai tuunataan paremmiksi yhdessä.

Tehtävä 9: Mielenosoituskyltti paremman maailman puolesta

Monissa maissa ihmiset joutuvat puolustamaan työntekijöiden oikeuksia ja ympäristön hyvinvointia osallistumalla mielenosoitukseen, ammattiliittoon tai lakkoon. Tärkeä osa mielenosoituksia on erilaiset kyltit, joihin ihmiset kirjoittavat lyhyitä, iskeviä lauseita ja piirtävät niihin liittyviä symboleita. Usein kylteissä vastustetaan ongelmia, puolustetaan tärkeitä asioita tai ilmaistaan tunteita.

Kuvittele, että osallistut mielenosoitukseen, jossa puolustetaan ihmisten ja ympäristön hyvinvointia vaatetuotannossa.

Mieti, millaisen mielenosoituskyltin haluaisit tehdä ja harjoittele sen tekemistä paperille tai pahville.

  • Minkä sanan tai lauseen haluaisit kirjoittaa kylttiin?
  • Haluaisitko piirtää kylttiin jonkin symbolin tai kuvan?
  • Millä tyylillä ja väreillä aiot tehdä kyltin? Mihin kohtaa kylttiä asettelet tekstin ja/tai piirroksen?

Jos kaipaat ideoita tai esimerkkejä kyltin tekemiseen, voit etsiä kuvia internetistä esimerkiksi hakusanoilla mielenosoitus, mielenosoituskyltti tai ilmastolakko.