Kenellä on puhtaimmat lakanat?
09.08.2019
Finlayson hyppi keskiviikon Hesarin etusivun mainoksessaan Ikean silmille. ”Hei Ikea, tässä on maailman kaunein lakana. Tehkää perässä.”
Markkinointitempauksesta on käyty somessa keskustelua viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta, mutta miltä matsi näyttää vastuullisuusnäkökulmasta? Kumman lakanat ovat kauniimmat?
Aloitetaan haasteeseen vastaavasta Ikeasta, jonka liikevaihto on yli 37 miljardia euroa.
Ikea vastaa, että “kaikki IKEA-tuotteissa käytetty puuvilla on peräisin kestävämmistä lähteistä.” Käytännössä tämä tarkoittaa, että 80 % / 77 % (luvut ikea.fi ja ikea.com-sivuilta) puuvillasta on Better Cotton -puuvillaa ja 15 % / 17 % kierrätyspuuvillaa, 5 % / 6 % Ikean omaa Towards Better Cotton standardia. Better Cotton ei vastaa luomua, eikä ole sosiaalisen vastuun järjestelmänä vahva.
Valmistusvaiheesta ei irtoa tietoa. Made in -merkintää ei löydy verkkosivuilta tuotekohtaisesti, eikä lakanoiden valmistusmaita avata vastuullisuusraportissa. Ikea käyttää omia auditoijia. Tämä on käytäntö, johon sopii ilmaisu: pukki kaalimaan vartijana. Jos arvioita ei tee ulkopuoliset auditoijat, ei voi odottaa puolueettomia ja aidosti kriittisiä tuloksia.
Entä Finlaysonin lakanat?
Ikeaa haastavan Finlaysonin liikevaihto on vajaa 23 miljoonaa euroa, ja yritys kertoo käyttävänsä uusissa lakanoissaan 100 % GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa.
Finlaysonin käyttämistä raaka-aineista luomupuuvillaa oli viime vuonna 6,2 % (josta 4,7 % Reilu kauppa sertifioitua) ja yritys on asettanut tavoitteeksi hankkia raaka-aineistaan 30 % vastuullisemmin (luomu, Reilu kauppa, kierrätetty) vuoteen 2020 mennessä. Raaka-aineen sosiaalisen vastuun järjestelmänä GOTS on heikko, eikä se esimerkiksi tarjoa takuuhintaa puuvillasta Reilun kaupan tapaan.
Finlayson kertoo tuotantomaansa ja on jäsen amfori BSCI yritysvastuujärjestelmässä. Järjestelmän isoimpia ongelmia ovat elämiseen riittävien palkkojen varmistaminen ja liian pitkät työajat, mikä näkyy myös Finlaysonin tekemien haastattelujen tuloksissa. Turkkilaistehtaan työntekijät kertovat suurimpien haasteiden liittyvän palkkaukseen, mikä voi ilmetä kohtuuttomina työaikoina.
Ongelman tiedostaminen ja siitä avoimesti kertominen ovat tärkeä askel, mutta tahrattoman puhtaita eivät Finlaysoninkaan lakanat ole. Finlayson saa kuitenkin pisteen läpinäkyvyydestä ja siitä, että se haastaa kilpailijoitaan halpuuden sijaan vastuullisuudella.
Ja kaikkein kauneimman lakanan palkinto menee…
Finlaysonin on tarkoitus saada lakanoitaan kaupaksi, minkä vuoksi yrityksen verkkosivuilla tarjotaan kymmenen euron kierrätysetu luomulakanoihin vaihtajalle.
Kaikkein kaunein ja vastuullisin lakana on kuitenkin nettikauppaakin kätevämmin ulottuvillasi. Ai mikä? No tietysti Lempilakana kaapissasi! Käsi sydämelle, kuka tarvitsee uusia lakanoita?
Käykäämme syksyyn valppaana, yritysten vastuullisuuslupauksia kriittisesti tarkastellen. Niissä on eroja.
Lue lisää, miten Eetti vaatii suomalaisyrityksiltä vastuullisuutta.