Ihanat kamalat verkkokaupat
03.12.2019
Eikö olekin ihanaa, että nykyään voi tehdä kaikki ostoksena poistumatta kotoa. Saavutettavuus on hienoa, mutta se on lisännyt myös niin sanottujen hutiostosten tekemistä ja luonut palautusrumbaksi kutsutun ilmiön.
Verkkokauppojen myötä myös kaupankäynti on siirtynyt nettiin ja sosiaaliseen mediaan. Verkkokaupan salaisuus on sen helppoudessa, saavutettavuudessa ja laajassa valikoimassa. Yhdistettynä kivijalkaliikkeiden suosion laskuun on verkkokauppojen asema vain vahvistunut.
Klarnan laatiman raportin mukaan suurin osa nuorista, 18-35-vuotiaista, tekee ostoksensa mieluummin netissä kuin kivijalkaliikkeissä. Juuri nyt marras- ja joulukuun Singles’ Day, Black Friday ja Cyber Monday ovat verkko-ostosten kuumaa aikaa ja joulukin on jo ovella.
Tehokkuus ja halpuus ovat johtaneet siihen, että tilauksia tehdään tämän tästä paljon pohtimatta onko tuotteille tarvetta vai ei. Tutkimuksen mukaan etenkin nuoret ostavat uutta riippumatta siitä, miten paljon jo valmiiksi omistavat.
Usein ostamisella tavoitellaan onnea tai halujen tyydyttämistä, mutta vastineeksi saadaan materiaa, jonka arvo alkaa laskea silmissä heti ostotapahtuman jälkeen.
Turhan tavaran tilaaminen verkosta yhdistettynä ilmaisiin postikuluihin on muodostanut palautusrumban, jossa kuluttajat tilaavat esim. vaatteita yli tarpeidensa vain sovittaakseen niitä ja palauttaakseen “sopimattomat” tuotteet toimittajalle.
Vaatteita jopa tilataan vain yksittäisiä Instagram-postausta varten.
Vuonna 2014 noin puolet Zalandosta tilatuista tuotteista palautettiin toimittajalle.
Palautukset kuormittavat ympäristöä huomattavasti, kun maalla, merellä ja ilmassa liikkuvat tavaramassat eivät päädykään kulutukseen vaan esimerkiksi kaatopaikoille.
Vaikka verkkoshoppailu saattaa joissain vertailuissa pärjätä kivijalkaliikkeille hiilidioksidipäästöissä, koska se minimoi liikkumiseen ja liikkeisiin kuluvan energian, luo palautusrumba niin sanottuja turhia päästöjä. Toimitusaikojen lyhentymisen johdosta kuljetukset samalle alueelle on yhä vaikeampi yhdistää.
Nopeat kuljetukset nostavat noin 0.75 kilolla yhden kuluttajan hiilidioksipäästöjä.
Viime vuonna uutisoitiin verkkokauppajätin Amazonin tuhoamista uudenveroisista palautustuotteista. Tuotteiden tuhoaminen tai vieminen kaatopaikalle paitsi tekee tuotteesta turhan myös aiheuttaa päästöjä poistamisvaiheessa.
Syy tuotteiden hävittämiseen on niiden halvassa hinnassa. Yhtiölle ei ole kannattavaa käyttää resursseja palautettujen tuotteiden tutkimiseen vikojen osalta, vaan sen sijaan heittää ne pois.
Eikä Amazonin synnit jää siihen. The Wall Street Journal raportoi Bangladeshista käsin Amazonissa myytävien vaatteiden valmistusoloista. Selvityksen mukaan Amazon myy sellaisia tuotteita, joiden valmistajat ovat päätyneet muiden tuottajien mustalle listalle.
Clean Clothes Campaignin (CCC) tutkimuksesta käy lisäksi ilmi, ettei Amazonilla ole menettelytapoja elämiseen riittävien palkkojen turvaamiseksi. CCC uutisoi vastikään, että Amazon on kuitenkin kehittänyt läpinäkyvyyttään tuomalla esiin joitain tietoja tuotteidensa valmistajista.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että edes näissä listatuissa 1000 tuotantolaitoksessa on kaikki kunnossa, vaan sitä, että prosessi läpinäkyvän kaupan takaamiseksi on aloitettu.
Verkkokaupan pitää muuttua.
Olisiko mahdollista luoda vastuullisen verkkokaupan malli, josta edellä mainitut haitalliset piirteet olisi eliminoitu tai ainakin minimoitu?
Tähän haasteeseen on tarttunut esimerkiksi suomalainen nettikauppa Ivalo.com, joka lupaa, että heidän palautettuja tuotteita ei heitetä roskiin tai polteta, tuotteet pakataan kierrätettyihin tai luonnollisiin materiaaleihin ja pakettien toimitusvaihtoehdot ovat ympäristöystävällisiä.
Vastuullisempi verkkokauppa on kuitenkin vain yksi vaihtoehto irrottautua verkkokaupan ongelmista. Ennen kaikkea tulisi kiinnittää huomiota tarvelähtöiseen kuluttamiseen, hutiostosten minimoimiseen esim. oman tyylin ja koon ymmärtämisen kautta, sekä tuotteiden alkuperän ja tuotantoketjun selvittämiseen.
Kaipaako tekstiiliteollisuus mielestäsi ryhtiliikettä? Ryhdy Eetin tukijaksi, ja aja kanssamme vaateteollisuuteen ekologisuutta.