MM-kisojen pääsponsori Adidas on velkaa työntekijöille miljoonia euroja

MM-kisojen pääsponsori Adidas on velkaa työntekijöille miljoonia euroja

29.11.2022

Sadoilla miljoonilla euroilla jalkapallon MM-kisoja Qatarissa sponsoroiva urheiluvaatejätti on jättänyt sen vaatteita ommelleet työntekijät pulaan.

Kolme raitaa, nopeita lenkkareita. Adidas on urheilubrändien klassikko, joka herättää mielikuvia cooliudesta. Kovin coolia ei ole kuitenkaan Adidaksen toiminta niitä ihmisiä kohtaan, jotka sen vaatteita ja kenkiä valmistavat. 

Vaatejätti ei ole nimittäin kantanut vastuutaan tapauksissa, joissa työntekijöiden palkkoja ja irtisanoutumiskorvauksia on jäänyt maksamatta. Adidas on sulkenut silmänsä myös ay-aktiivien häirinnältä ja jopa pidätyksiltä.

Pelkästään kahdeksassa Adidaksen tuotteita valmistaneessa tehtaassa Kambodžassa Adidas on 30 000 työntekijälle velkaa yhteensä 11,7 miljoonaa dollaria koronapandemian ajalta, selviää kansalaisjärjestö Public Eyen raportista

Noin 3,6 miljoonan saatavia odottavat Adidakselta myös Hulu Garments -tehtaan 5 600 entistä työntekijää, jotka irtisanottiin laittomasti pandemian alettua.

Mistä tässä on kyse?


Työntekijät irtisanottiin koronapandemian alkaessa

Suuret brändit, kuten Adidas, ovat ulkoistaneet lähes kaiken tuotantonsa alihankkijoille, joista suuri osa toimii niin kutsuissa riskimaissa. 

Niissä palkkataso on yleensä alhainen, eikä yhteiskunta tarjoa sosiaaliturvaa tai muita turvaverkkoja. Vaatebrändit usein sanelevat ostokäytännöt tehtaiden kanssa.

Tämä mahdollistaa sen, että brändit pääsevät kuin koira veräjästä. Ne hyötyvät halvoista ostohinnoista ja löyhästä lainsäädännöstä, mutta eivät ota vastuuta pandemian kaltaisessa poikkeustilanteessa, joka ajoi toimittajat ja työntekijät taloudellisesti äärimmäisen ahtaalle.

Kun tilausmäärät romahtivat kertaheitolla, tehtaat joutuivat lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijöitä. Suurimpia kärsijöitä olivat vaatteiden tekijät, joista monet jäivät ilman heille kuuluvia palkkoja ja irtisanomiskorvauksia.

Aiemmin mainitun Hulu Garments -tehtaan tapaus on erityisen räikeä.

Työntekijät huijattiin allekirjoittamaan irtisanomisilmoitus. Näin tehdas vältti irtisanomiskorvaukset, jotka lain mukaan olisivat heille kuuluneet. Adidaksen lisäksi Hulu Garmentsin ostajiin kuuluvat muun muassa myös Amazon ja  Walmart. 

YK:n ohjaavien periaatteiden mukaisesti brändeillä on vastuu estää ja korjata negatiivisia ihmisoikeusvaikutuksia omissa arvoketjuissaan. Eli jos tehtailla ei ole mahdollisuutta maksaa työntekijöille kuuluvia korvauksia, ovat tilaajat eli brändit vastuussa. 

Adidakseen pandemia ei jättänyt pysyviä jälkiä. Vuonna 2021 yrityksen tulos oli lähes 2,2 miljardia euroa ja se maksoi osakkeenomistajilleen 585 miljoonaa euroa osinkoina. 

Kanye sai lähteä  

Adidas on tarinankerronnan mestari. Sen imagoon kuuluu trendikkyys, ja se korostaa terveellistä elämäntapaa, kestävyyttä ja diversiteettiä. Naiset ja queer-aktivistit ovat saaneet näkyvyyttä se mainoskampanjoissa. 

Suvaitsevaa ja edistyksellistä mielikuvaa ylläpitääkseen Adidas lopetti hiljattain taloudellisesti kannattavan yhteistyön Kanye Westin kanssa. Westin antisemitistiset kommentit ja niitä seurannut julkinen paine oli brändille liikaa.

Puheet tasa-arvon edistämisestä ja rasismia vastaan taistelemisesta vaikuttavat kuitenkin olevan pelkkää pintaa, kun yritys samaan aikaan riistää sen tuotteita valmistavia ihmisiä. Näistä suurin osa on globaalissa etelässä eläviä mustia ja ruskeita ihmisiä, jotka saavat tuta nahoissaan maailmankaupan rakenteellisen rasismin.

Rahaa syydetään Qatariin

Adidaksen brändi näkyy isosti myös käynnissä olevissa jalkapallon MM-kisoissa. Se on solminut FIFA:n kanssa sponsorisopimuksen vuoteen 2030 asti. Sopimuksen arvoa ei ole julkistettu, mutta mediatietojen mukaan se on noin 800 miljoonaa dollaria. 

Lisäksi moni maajoukkue pelaa Qatarin surullisenkuuluisilla stadioneilla Adidaksen peliasuissa. 

FIFA:n maailmancup Qatarissa on rakennettu työntekijöiden hyväksikäytölle. Stadionit, jalkapallot, kengät, paidat – kaikkien takana on alipalkattua, huonosti kohdeltu työvoimaa. Yli 6500 siirtolaistaustaista työntekijää on kuollut sen jälkeen, kun MM-kisat myönnettiin Qatarille. 

Ihmisoikeusjärjestöt ja ammattiyhdistysliike ovat vaatineet FIFA:a muodostamaan rahaston, jolla autettaisiin siirtotyöntekijöitä Qatarissa.

Mutta Qatar ei ole ainoa paikka, jossa heikossa asemassa olevia työntekijöitä hyväksikäytetään. Adidaksen tuotantoketjujen alkupään työntekijät ovat joutuneet kokemaan sen karulla tavalla. 

Työntekijät velkakierteessä, ammattiliitot ahtaalla   

Adidaksen tuotteita tehneet työntekijät muun muassa Indonesiassa ja Kambodžassa ovat joutuneet velkakierteeseen maksaakseen vuokransa ja ostaakseen perheilleen ruokaa, selviää Workers Rights Consortium -järjestön raportista.

Adidaksen tuotteita valmistavilla tehtailla on myös ilmennyt ammattiyhdistysaktiivien häirintää, pidätyksiä ja irtisanomisia. Esimerkiksi Myanmarissa Adidaksen tavarantoimittajatehdas Pou Chen irtisanoi 25 ay-aktiivia.

Toukokuussa 2022 Adidakselle tuottavassa tehtaassa Kambodžassa yli 5000 työntekijää ryhtyi lakkoon maksamattomien palkkojen vuoksi. 

Lakkoon vastattiin pidättämällä ammattiliittojen johtajia ja pakottamalla heidät allekirjoittamaan sopimuksia, jossa he sitoutuivat olemaan aiheuttamatta lisää “levottomuutta” tehtaalla.

Järjestöt vetoavat Adidakseen

Adidaksen tuotteita valmistavissa tehtaissa, liikkeiden edessä ympäri maailmaa ja sosiaalisessa mediassa on protestoitu kiivaasti yrityksen toimintaa vastaan. 

Ihmisoikeusjärjestöt ja ammattiyhdistysliikkeet vaativat brändiä kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia ja maksamaan uupuvat palkat ja korvaukset.

Toiset merkit ovat näin toimineetkin. Esimerkiksi vastaavassa tilanteessa Victoria’s Secret rahoitti 8 miljoonalla eurolla työntekijöiden korvauksia. Kyseessä oli suurin koskaan tehty korvaus palkkavarkaudesta, ja merkittävä voitto työntekijöille ja heitä tukeneelle kansainväliselle Pay Your Workers -kampanjalle.

Myös Clean Clothes -verkosto, johon Eetti kuuluu, on mukana yli 260 kansalaisjärjestön ja vaatetyöntekijöiden ammattiliiton Pay Your Workers -kampanjassa.

Nyt kampanja vaatii Adidasta kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia ja maksamaan heille kuuluvat palkat ja korvaukset. Lisäksi se kannustaa Adidasta ryhtymään neuvotteluihin ay-liikkeen kanssa sitovasta sopimuksesta, jolla luotaisiin rahasto vastaavia tapauksia varten.

Kaapissasi olevat kolmiraitaverkkarit tai Superstars-kenkäsi valmistanut ihminen on saattanut joutua tekemään työnsä palkatta. Hän ansaitsee parempaa. Vaadi Adidasta vastuuseen ja allekirjoita vetoomus Adidaksen johdolle!