Uudet Ränkkää brändi -yritykset on valittu!

Uudet Ränkkää brändi -yritykset on valittu!

27.02.2020

Vuosi sitten Eetti ränkkäsi 23 suomalaista vaatealan yritystä niiden avoimuuden ja vastuullisuuden perusteella. Nyt on aika tehdä se uudestaan - isommin, paremmin ja Eettisemmin!

Suomalaiset vaatemerkit floppasivat vastuullisuusvertailussa” huusivat medioiden otsikot, kun tulokset Eetin Ränkkää brändi –selvityksestä tulivat viime vuonna julkisuuteen. 

Pistemäärät eivät olleet mairittelevia, sillä peräti 20 brändiä 23:sta päätyi kahteen huonoimpaan D- ja E-kategoriaan. Kulmakarvoja nousi, kylmää hikeä valui ja kuva suomalaisten vaateyritysten vastuullisuudesta sai ryppyjä.

Vain vastuullisuusviestintää?

Raportti sai osakseen myös kritiikkiä. Jos raportissa tutkittiin vain tietoja yritysten nettisivuilta, oliko kyse todellisuudessa vain vastuullisuusviestinnän tasosta?

Ei, vastaa raportin laatinut Eetin vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme

“On totta, että moni yrityksistä voi tehdä melko vastuullistakin työtä, mutta kertoo siitä puutteellisesti nettisivuillaan. Sitten löytyy yrityksiä, jotka kirjoittavat satasivuisen vastuullisuusraportin upeista pyrkimyksistään, mutta eivät todellisuudessa esitä olennaisimpia lukuja.”

On syytä miettiä, mitä on yritysvastuu 2020-luvulla. 

Vastuullisuuteen ei enää riitä kaunopuheet ja laveat pyrkimykset. Todellinen yritysvastuu tarkoittaa kunnianhimoista panostamista, läpinäkyvyyttä ja täsmällisiä lukuja. Tätä todellista vastuullisuutta Eetti tutkii.

Tänä vuonna paremmin?

Vastuullisuus kannattaa, sillä esimerkiksi selvityksessä parhaiten menestynyt Papu Design on saanut avoimuudestaan paljon kiitosta. Yhtiö sai aluksi nolla pistettä, mutta onnistui nostamaan pisteitään merkittävästi perehtymällä vastuullisuuskysymyksiin.

Eetti kysyi seuraajiltaan, mitä uusia suomalaisyrityksiä olisi otettava mukaan ränkkäykseen, ja tänä vuonna yritysten määrä kasvoi peräti 35 brändiin. Tänä vuonna ränkättävänä ovat:

Aarrelabel, Alpa, Billebeino, By Pia’s, FRENN, Globe Hope, Gugguu, Halti, House (S-Ryhmä), Ivana Helsinki, Lindex, Luhta, Makia, Marimekko, mywear (Kesko), Nanso, NOOM (Stockmann), Nosh, PaaPii Design, Papu Design, Pola (Tokmanni), Purewaste, R-Collection, R/H, Reima, Rukka, Sail& Ski, Samuji, Sasta, Sidoste, Torstai, Uhana Design, VeryNice, Vimma ja Your Face.

Eetin vapaaehtoisista koostuva ränkkäysarmeija käy läpi maalis- ja huhtikuun aikana valittujen yritysten vastuullisuutta,  minkä jälkeen yrityksillä on mahdollisuus vielä julkaista uutta tietoa toiminnastaan. Eetin lopullinen raportti julkaistaan syyskuussa.

Ehkäpä syksyn otsikot hurraavat, miten suomalaiset vaatemerkit petrasivat vastuullisuudellaan!

Hanketta rahoittaa Ulkoministeriö viestintä- ja globaalikasvatustuella sekä Kuluttajaosuustoiminnan säätiö.