Kutsutaan sitä vaikka raportoinniksi

Kutsutaan sitä vaikka raportoinniksi

27.04.2019

Raflaavat otsikot manasivat suomalaisten vaateyritysten flopanneen vastuullisuudessa. Menivätkö Eetillä puurot ja vellit sekaisin?

Eetin viime viikolla julkaisema Rank a Brand -selvitys sai laajaa huomiota valtakunnallisissa medioissa. Räväkät otsikot saivat aikaan kansalaisissa ja yrityksissä myös vastareaktioita, joissa väitettiin raportin ainoastaan kertovan yritysten vastuullisuusviestinnästä.

Kritiikin mukaan yritykset saattavat toimia hyvinkin vastuullisesti, vaikka eivät sitä kertoisi. Ei Suomessa kannata yrittää, kun aina on joku hemmetin yhdistys kritisoimassa.

Hengitetäänpä hetki ja selvitetään pari asiaa.

Rank a Brand -selvitys tehtiin niin, että yritysten nettisivuilta, raporteista ja muista julkisista lähteistä, etsittiin vastauksia ympäristö-, ilmasto- ja ihmisoikeustyöhön liittyviin kysymyksiin.

Tämän jälkeen tulokset lähetettiin yrityksille tarkastettaviksi. Tässä vaiheessa osa esitti kysymyksiä arviointikriteereistä, täsmensi tietojaan ja ansaitsi lisäpisteitä.

Osa ei reagoinut lainkaan.

Meitä ei kiinnosta, minkä yrityksen viestintäihminen keksii kauniimman sanaparin vastuullisuudesta. Arvioimme yrityksiä ja niiden vaatemerkkejä sen perusteella, miten ne kertovat toimistaan ihmisoikeus- ja ympäristöriskien minimoimiseksi. Jos toiminta on kestävää ja yritys esittää todisteita toimistaan, pisteitä ropisee.

Kutsutaan sitä vaikka nyt kuivasti raportoinniksi. Luvuista ja täsmällisistä tiedoista ei välttämättä saa kovin kauniita sloganeita, mutta raportointi on olennainen osa vastuullisuutta eikä “pelkkää viestintää”.

Jos kukaan ei vaatisi todisteita kauniille puheelle, mikä vain yritys voisi julistaa itsensä maailman vastuullisimmaksi, eettisimmäksi ja ekologisimmaksi toimijaksi.

Yrityksiä pelottaa huono maine

On ymmärrettävää, että yrityksiä pelottaa huono maine. Siksi juuri raportoinnin avoimuus on tärkeää – jos tuotanto on aidosti kestävää, se kannattaa näyttää.

Elämme 2010-luvulla. Tässä ajassa elävät ja edistykselliset yritykset tietävät, että kuluttajat haluavat tietää ostamiensa tuotteiden olevan sosiaalisesti ja ekologisesti kestäviä.

Näitä yrityksiä on jo paljon, Suomessakin koko ajan enemmän. Haluankin kiittää arvioituja yrityksiä saamastamme rakentavasta vastaanotosta. Monet ovat aidosti halukkaita kertomaan asiakkailleen avoimesti tuotannostaan.

Harva kuluttaja kuitenkaan ehtii lukea läpi yritysten vastuullisuusraportteja. Sitä varten on kansalaisyhteiskunta. Me teemme työmme asiantuntemuksella, huolellisuudella ja puolueettomasti, jotta kuluttajat voivat luottaa tarjoamaamme tietoon.

Riippumattomuus on olennaista yritysvastuun arvioinnissa. Osa yritysten käyttämistä sertifiointijärjestelmistä on yritystensä itsensä luomia, minkä takia niistä ei saa pisteitä Rank a Brand -järjestelmässä.

Puolueettomuuden takaamiseksi Eetti ei ota vastaan rahaa yrityksiltä. Jos koet tekemämme yritysvastuutyön tärkeäksi, voit ryhtyä tukijaksemme täältä.

Me kyllä osaamme erottaa puurot ja vellit toisistaan (vellissä on enemmän nestettä).