Eetti ränkkäsi 23 suomalaista vaatebrändiä – katso tulokset!

Eetti ränkkäsi 23 suomalaista vaatebrändiä – katso tulokset!

17.04.2019

Suomalaiset vaatemerkit sijoittuvat häntäpäähän avoimuuteen keskittyvässä kansainvälisessä vastuullisuusluokituksessa, osoittaa Eettisen kaupan puolesta ry:n tänään julkaisema selvitys. Parhaan tuloksen sai Papu Design Oy.

Suomalaiset vaatebrändit eivät yltäneet korkealle Eetin julkaisemassa vastuullisuusarvioinnissa. Selvityksessä on hyödynnetty kansainvälistä Rank a Brand -kriteeristöä, jonka pohjalta vaatemerkit pisteytetään sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi.

Rankabrand.org-sivustolla suomalaisyritysten tuloksia voi vertailla yli 1500:aan kansainväliseen brändiin.

Miten suomalaiset vaatebrändit pärjäsivät vastuullisuusarvioinnissa?

Brändit jakautuvat viiteen kategoriaan A-E saamiensa pisteiden mukaan. Arvioinnin kohteena olevasta 23 suomalaisbrändistä Papu ylsi parhaimmille pisteille B-kategoriaan. C-kategoriasta löytyvät Sail&Ski sekä Vimma. Näitä yrityksiä yhdistää se, että niiden tuotanto tapahtuu pelkästään Suomessa tai muissa matalan riskin maissa.

Toiseksi viimeisestä eli D-kategoriasta löytyy By Pia’s, Noom, Lindex, Marimekko, House, Mywear, Nosh ja R-Collection.

Jopa kaksitoista eli yli puolet arvioiduista brändeistä päätyi alimpaan E-kategoriaan. Nämä olivat Halti, Reima, Nanso, Pola, Peak Performance, Sasta, Gugguu, Luhta, Makia, Rukka, Torstai ja Your Face. Luhta Group on ainoa yrityksistä, joka ei vastannut lainkaan Eettisen kaupan puolesta ry:n yhteydenottoihin.

Suomalaisilla brändeillä paljon petrattavaa

Kaikilla arvioinnissa mukana olleilla yrityksillä on edelleen paljon parantamisen varaa vastuullisuuden osalta. Erityisesti riskimaissa vastuullinen tuotanto edellyttää tiukkoja toimia ja mittareita työolojen parantamiseksi ja elämiseen riittävien palkkojen varmistamiseksi. Suomalaisyritysten suosiman Amfori BSCI-yritysvastuujärjestelmän jäsenyys ei itsessään anna pisteitä.

– On ilahduttavaa, miten myönteisesti suurin osa yrityksistä on suhtautunut arviointiin. Rank a Brand antaa suuntaviivoja läpinäkyvyyden kehittämiseksi ja uskon, että ensi vuonna osa yrityksistä pääsee paremmille pisteille, kommentoi selvityksen kirjoittaja Maija Lumme Eettisen kaupan puolesta ry:stä.

Yhdeksän yritystä julkaisi uutta tietoa tuotannostaan arvioinnin aikana. Esimerkiksi Papun pisteet nousivat arvioinnin aikana nollasta 22 pisteeseen. Eettisen kaupan puolesta ry toteuttaa arvioinnin vuoden päästä uudestaan.

Suomi yritysvastuun ykkösketjuun

Eetti on mukana yli 130 järjestön, yrityksen ja ammattiliiton yhteisessä #Ykkösketjuun-kampanjassa, jonka tavoitteena on saada Suomeen ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki.

– Olisi tärkeää saada Suomeen yritysvastuulaki, joka velvoittaa kaikki suomalaisyritykset välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia, kommentoi Lumme.

Yhä useampi kuluttaja kaipaa tietoa ostamiensa tuotteiden alkuperästä ja moni yritys kertoo nykyään toimivansa vastuullisesti.

– Kuluttajan on käytännössä mahdoton arvioida yritysten ympäripyöreitä vastuullisuuslupauksia. Vastuullisen yrityksen on kerrottava täsmällistä tietoa siitä, mitä se tekee vastuullisen tuotannon varmistamiseksi, Lumme sanoo.

24. huhtikuuta tulee kuluneeksi kuusi vuotta bangladeshilaisen Rana Plazan tehtaan tuhoisasta romahduksesta. Eetti osallistuu 22.-28.4. Vaatevallankumous-viikkoon.

Lue koko Ränkkää brändi -raportti 2019

Tutustu Rank a Brand -sivustoon

Oikaisu 19.4.: Nanso julkaisee tehdaslistassaan myös koko toisen portaansa ja tästä jäi piste saamatta. Eettisen kaupan puolesta ry pahoittelee virhettä ja päivittää selvityksessä olevat tiedot. Nanson pisteet nousevat kahdesta kolmeen. Tämä ei vaikuta Nanson arvosanaan (kategoria E).

Lisätietoja: Maija Lumme, Eettisen kaupan puolesta ry:n vaikuttamistyön koordinaattori, maija.lumme@eetti.fi, puh. 044 0250 412

 

Haluatko tukea Eetin työtä vaateteollisuuden läpinäkyvyyden lisäämiseksi?

Lahjoita