Monin tavoin sitä voikin kampanjoida

Monin tavoin sitä voikin kampanjoida

05.06.2015

 Noin kuukausi sitten suomalaisia tuotteita mainostava Sinivalkoinen jalanjälki  -kampanja narahti siitä, että kampanjaa varten tuottamat mainosfilmit oli tuotettu Vilnassa. Taloussanomien haastattelema projektipäällikkö Merja Mantila vetosi siihen, että Vilnasta piti löytyä lumeton puisto, eikä aikataulu sallinut suomalaisen kesän odottelua.

Tapaus sai aktiivin muistelemaan Eettiä edeltäneen Repun, SASKin ja Palloliiton lähes kymmenen vuotta sitten käynnistettyä Reilu peli, samat säännöt -kampanjaa, minkä tarkoituksena oli parantaa työoloja urheiluvälineteollisuudessa ja mainostaa Suomeen lanseerattuja Reilun kaupan jalkapalloja. Kyse oli pitkälti samoista ongelmista ja osittain samoista yrityksistä, joiden toimintaa Puhtaat vaatteet -kampanja nykyään seuraa. Isot urheilujätit kun usein tuottavat myös valtavasti vaatteita.

Reilu peli, samat säännöt kampanja oli käynnissä lähes kymmenen vuotta sitten.

Reilun kaupan jalkapallojen eettisyys oli sinänsä meille järjestöille riittävää, mutta kampanjaa varten tuotettiin myös puhallettava jalkapallokenttä. Ja ne ovatkin sitten sellaisia laitoksia, joita tehtiin toisella puolella maailmaa — mikä tietenkin tarkoittaa, että työolot saattoivat olla myös aika huonoja. SASKin silloinen tiedottaja ja nykyinen viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen kirjoitti huhtikuun 2007 Työmaana maailma -lehteen artikkelinkin, jossa hän kuvasi niitä vaiheita, joiden kautta varmistui intialaisen tuotantotehtaan kunnollisista työoloista. Artikkeli on muuten edelleen oikein kiintoisaa luettavaa: Suomestakin kun löytyy edelleen yrityksiä, jotka eivät näe tuotteidensa suhteen edes vastaavaa vaivaa (artikkelia ei löydy enää netistä, mutta lehden löytänee vielä jostain kirjastosta).

Koko prosessi toteutettiin siitä huolimatta, että mahdollisuus jäädä kiinni huonoista työskentelyolosuhteista oli siihen aikaan suoraan sanoen ihan olematon. Sen sijaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja ei ollut huolestunut, vaikka kuvauspaikka oli todennäköisesti helposti tunnistettavissa — Vilnassa on mahdollisesti vähän erinäköiset kadut kuin Suomessa, ja aika moni katsoja on saattanut kuvauspaikalla käydä.

Siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että kampanjaverkosto olisi kuitenkin jäänyt jostain kiinni, niin jokainen voi miettiä, miltä olisi iltapäivälehdessä näyttänyt selitys: vähän oli huono sää, eikä jaksettu odottaa kesää että oltaisiin päästy katselemaan.. Mikä polemiikki ja uskottavuuskriisi siitä olisikaan syntynyt.

Onhan se toisaalta oikein kiva huomata, että joissain asioissa kansalaisjärjestökenttä on ainakin kymmenen vuotta edellä. Meitä taidetaan edelleen tarvita näyttämään suuntaa.

Antti Kylänpää
puheenjohtaja
Eettisen kaupan puolesta ry