Selvitys: Elämiseen riittävä palkka ei kiinnosta suuria brändejä

Selvitys: Elämiseen riittävä palkka ei kiinnosta suuria brändejä

25.03.2014

Vaatetyöläisiä Kambodjassa
Kansainvälisen Clean Clothes –kampanjaverkosto paljastaa tuoreessa tutkimuksessaan, että useimmat brändit eivät tee
mitään taatakseen ompelijoille elämiseen riittävän palkan.

Laajassa selvityksessä käytiin läpi viidenkymmenen vaatevalmistajan
vastaukset kyselyyn, jossa tiedusteltiin niiden toimenpiteitä elämiseen
riittävän palkkatason turvaamiseksi alihankintayrityksissä maailman
köyhimmissä maissa.

– Alkaa olla jo yleisesti tiedossa, että merkittävä osa vaatteistamme
tehdään kehnoissa työoloissa ja nälkäpalkalla, Suomen Ammattiliittojen
Solidaarisuuskeskuksen viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen sanoo.

– Masentavinta tutkimusraportissa onkin se, että ylivoimainen
enemmistö vaateyhtiöistä ei tästä huolimatta näytä tekevän mitään
tilanteen korjaamiseksi. Ensimmäinen askel olisi vaatia tehtailta
sitovia takuita siitä, että työntekijät pääsevät vapaasti
järjestäytymään, Pääkkönen huomauttaa.

– Ammattiliiton avulla palkkatasoa päästäisiin nostamaan ja valvomaan
samalla sitä, ettei työntekijöitä pakoteta tekemään epäinhimillisen
pitkiä työpäiviä, Eettisen kaupan puolesta ry:n toiminnanjohtaja Lotta Staffans lisää.

Pääkkösen mukaan Clean Clothes -kampanjaverkoston julkaisema lista on
suomalaisten kuluttajienkin kannalta sikäli kiinnostava, että niin
vastuuttomimmissa eli vastaamatta jättäneissä kuin oikeita askeleita
ottaneissa on vaateyhtiöitä, joiden tuotteita myydään myös meillä.

Suurin osa ei huomioi lainkaan

Suurin osa kyselyyn osallistuneista yrityksistä ei huomioi elämiseen
riittävää palkkaa alihankinnassaan: Yrityksistä 30 prosenttia jätti
vastaamatta kyselyyn, ja yhtä suuren osan toimet elämiseen riittävän
palkan turvaamiseksi olivat käytännössä mitättömiä.

Kampanjaverkosto ehdottaa raportissaan, että elämiseen riittävän
palkan turvaamiseksi tekstiiliteollisuuden tämänhetkisiä käytäntöjä on
muutettava. Yrityksillä olisi sen mukaan oltava selkeät suunnitelmat ja
työkalut elämiseen riittävän palkan toteuttamiseksi
alihankintayrityksissä.

Vastaamatta jättivät Armani, Asda, Benetton Group, Celio, Desigual,
Diesel, Hugo Boss, Kik, Levi Strauss & Co, LPP S.A, Mexx, Replay, S.
Olivaer, Tod’s ja Vuitton.

Kyselyyn vastanneita yrityksiä, jotka esittivät lähes mitättömiä
toimenpiteitä, olivat: Aldi, Carrefour, Charles Vogële, Decathlon,
Esprit, Gucci, IC Companys, Mango, Orsay, Pimkie, Pentland, Promod, VF
Corporation, Versace ja WE Fashion.

Yritykset, joilla on lähtökohtaisesti maininta elämiseen riittävästä
palkasta, mutta ei toteutusta, olivat: Asics, Bestseller, C&A, Gap,
G-Star, Lidl, New Balance, Nike, Next, Takko Fashion ja Tesco.

Yrityksiä, joilla on oikeansuuntaisia toimia, mutta joiden teot eivät
vakuuta, olivat: Adidas Group, H&M, Primark, Puma ja New Look.

Askeleita oikeaan suuntaan ottaneita yrityksiä olivat: Inditex, Marks & Spencer, Switcher ja Tchibo.

Lue lisää: 

Lisätietoja raportista antavat:

Viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ry, jukka@sask.fi, p. 040521 4478.

Toiminnanjohtaja Lotta Staffans, Eettisen kaupan puolesta Eetti ry, lotta@eetti.fi, p. 050349 5230.

Kuva: CCC. Kambodjalaiset vaatetehtaan työntekijät matkalla töihin.

Suomessa Clean Clothes –kampanja perustettiin vuonna 2010 ja se
kulkee nimellä Puhtaat vaatteet. Verkostoon kuuluvat Palvelualojen ammattiliitto
PAM, Eettisen kaupan puolesta ry, Suomen Ammattiliittojen
Solidaarisuuskeskus SASK, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ja
ammattiliitto Pro. Kansainväliseen verkostoon kuuluu 250 organisaatiota
16 Euroopan maasta. Sihteeristö sijaitsee Amsterdamissa.