Ruoan geenimuuntelun vastainen liike herää Suomessa

Ruoan geenimuuntelun vastainen liike herää Suomessa

10.12.2013

Pakollisten pakkausmerkintöjen
puutteessa harva tietää että kotimainen liha on ruokittu
geenimuunnellulla soijalla. Samaan aikaan elintarviketurvallisuutta
valvova viranomaisemme Evira jarruttaa positiivisia merkintöjä,
jotka kertoisivat kuluttajille tuotteen olevan GMO-vapaa. Googlen
aikana on eriskummallista, ettei kuluttaja löydä tietoa siitä mitä
syö. Tietoisen valinnan tekeminen kaupassa GMO:n puolesta tai
vastaan ei onnistu ilman mittavaa vaivannäköä.

Geenimuuntelun vastainen liike Suomessa
uinui, kun rehuyhtiöt Suomen Rehu ja RaisioAgro tuplasivat
geenimuunnellun soijan tuonnin Suomeen keväällä ottamalla
rehuvalikoimaansa Monsanton tuotteen. Viimeisimmät GMO-uutiset
Suomesta olivat olleet mieltä rauhoittavia. Lammilla muunneltua
Amflora-perunalajiketta koeviljellyt saksalainen kemikaaliyhtiö BASF
kesti kolmen viikon ajan Greenpeacen aktivisteja, jotka olivat
kahlinneet itsensä perunaladon oveen ja työkoneisiin. Keväällä
2012 BASF vetäytyi Euroopasta GMO-vastaisen ilmapiirin vuoksi
.

Tämän kevään Monsanto-uutisen
jälkeen muutama taho Suomessa on aktivoitunut toimimaan ruoan
geenimuuntelua vastaan: ruohonjuuriliike March
Against Monsanto
ja GMO-vapaudesta Suomelle
kilpailuvalttia ajava yritys Real Food Partners Oy. Yritys järjesti
GMO
Free Finland -seminaarin
24.9. yhdessä
vihreiden Pekka Haaviston ja keskustan Anne Kalmarin kanssa, pyrkien
vaikuttamaan päätöksentekijöihin eduskunnassa. Lisäksi
Docventuresin äijät saivat 30 000 suomalaista ryhtymään
Lihattomalle
Lokakuulle
näytettyään Monsanton epäeettisiä
toimintatapoja valottavan dokumentin Food
Inc.

Monsanto
on amerikkailainen 100-vuotisen historian omaava kemikaaliyritys,
joka on tuonut markkinoille toinen toistaan epäilyttäviä
tuotteita, mm. makeutusaine sakariinin, RoundUp-rikkaruohomyrkyn,
Vietnamin sodassa käytetyn tuhoisan Agent Orange -kemikaalin, naudan
kasvuhormonin ja viimeisimpänä geenimuunnellut siemenet ja niiden
viljelyssä käytetyt torjunta-aineet. Tuotteidensa lisäksi Monsanto
on kuuluisa maanviljelijöitä vastaan nostamista syytteistä ja
lobbauksesta pakollisia pakkausmerkintöjä vastaan. Yritys on yksi
niistä harvoista joka haluaa pitää brändinsä piilossa eikä
näkyvillä, jolloin kuluttajat eivät tiedä mitä ostavat.

Kuva: Tony Öhberg

Vapaaehtoiset koordinaattorit
järjestivät marssin
Monsantoa vastaan
25.5. Helsingissä, Turussa,
Vaasassa ensimmäisen kerran toukokuussa. Tuona kansainvälisenä
tapahtumapäivänä mukana oli 2 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa.
Toinen marssi järjestettiin viime lauantaina 12.10, jolloin mukana
oli Suomesssa yli 300 ihmistä ja maailmalla 3 miljoonaa, yli 400
paikkakunnalta 50 maassa.

Ne suomalaiset elintarvikeyritykset,
joiden tuotantoketjussa ei ole kiellettyä syöttää geenimuunneltua
rehua tuotantoeläimille, ovat kertoneet medialle seuraavansa
kuluttajien mielipiteitä koskien GMO:ta. Näihin lukeutuvat
ruokajättimme Atria, HK ja Saarioinen. Marssi Monsantoa vastaan
uutisointiin lähinnä Turun
ja Vaasan
paikallismedioissa, mutta toivon että yritykset näkevät tämän
viestin kuluttajilta edes tämän blogin kautta, tai törmäävät
joihinkin niistä tuhansista kännykuvista, jota sivustaseuraajat
ottivat marsseilta.

Luontevin reaktio geenimanipuloituja
elintarvikkeita välttevältä kuluttajalta on ostoboikotti, joka ei
ilman suurta mittakaavaa näy yritykselle. Toivon tämän blogin
lukijoita siksi kertomaan mielipiteensä sekä kaupalle että
elintarvikeyrityksille antamalla palautetta – ja mielellään
julkisesti, jotta se näkyy muillekin kuin asiakaspalvelun
palauteboksin lukijalle. Jos haluat vapauden valita mitä syöt,
kirjoita yleisönosastolle. ja sosiaaliseen mediaan kyseisen
yrityksen kanavalle. Jos saat privaatin vastauksen
asiakaspalautteeseesi, julkaise se verkossa, ja autat meitä muitakin
saamaan tietoa ruoastamme.

Kuva: Johannes Lappalainen

Kansalaisliike GMO-vapaa Suomi on
aktivoitunut jälleen vapaaehtoisvoimin. Katso www.gmovapaa.fi
ja ota yhteyttä info@gmovapaa.fi
jos haluat jakaa tietoa ja auttaa tekemään Suomesta GMO-vapaan.

Veera
Juvonen

Veera
on digiaktivisti, ekoruokamedia Mindo.fi:n perustaja, Greenpeacen
Nordicin digimarkkinointipäällikkö, March Against Monsanton
vapaaehtoinen ja Eetin tukijäsen. Veera ottaa kantaa ajankohtaisiin
ruokakysymyksiin ja pelastaa maailmaa pikseli kerrallaan.

 


Eettisen kaupan puolesta ry:n blogi Maailmantalouden tutka
käsittelee laajaasti maailmankauppaan ja yritysvastuuseen liittyviä
aiheita. Blogissa esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä
välttämättä edusta Eetin mielipidettä tai linjaa.