Välinpitämättömyyden sietämätön keveys

Välinpitämättömyyden sietämätön keveys

12.09.2012

Miksi elektroniikkamainokset hehkuttavat uusinta muotoilua ja ultrakevyttä painoa, sen sijasta, että mainoslauseena olisi esimerkiksi ”kukaan ei kuollut tämän läppärin tekoprosessissa”? Toki tällä hetkellä ei edes olisi mahdollista totuudenmukaisesti sanoa moista, mutta miksi ihmeessä ei edes pyritä tosissaan siihen, että niin voitaisiin sanoa? Eikö se, että elektroniikkamme, jokapäiväisen luksuskulutustuotteemme tekeminen ole koitunut kenenkään kuolemaksi ole houkutteleva ajatus yrityksille, edes mainosarvonsa vuoksi? Ovatko kuluttajat todella niin välinpitämättömiä, ettei sitä kannata mainostaa? Vai elektroniikka yhtiöt niin ahneita, ettei työntekijöiden turvallisuutta haluta parantaa voittojen kustannuksella?

Vika on molemmissa. Me kuluttajat emme mukavuudenhaluisina halua ajatella elektroniikkamme hintaa. Taidamme tosiaan olla tämän päivän natseja, jotka hiljaa hyväksyvät julmuudet kaukana, jotta oma elämämme ei häiriintyisi (katso Anu Silfverbergin Kolumni 17.8.2012 HS). Vastuu sysätään poliitikoille ja yrityksille mutta itse emme ole valmiit sitä kantamaan. Samalla mustamaalaamme ihmisiä, jotka yrittävät kertoa meille karun totuuden luksuselämiemme takana. ”Viherpiipertäjät ja hihhulit”, sanomme, leimaamme heidät erilaisiksi, oudoiksi, jotta meidän ei tarvitsisi ottaa tosissaan heidän viestiään ihmisten kärsimyksistä hikipajoissa ja kaivoksissa. Onhan elämä huomattavasti helpompaa, kun voi elää tiiviisti suljetussa kuplassa, kaukana kärsimyksen näyttämöiltä.

Yritä kuitenkin kuvitella itsesi elektroniikkatyöntekijän asemaan Kiinassa, jossa teet yli 12-tuntista työpäivää, etkä silti saa tarpeeksi rahaa perheesi elättämiseen. Kiillotat hienoa uutta Ipadia, jonka ostaa joku hipsteri Suomessa, joka ei uutta konetta edes välttämättä tarvitse, vaan ostaa sen näyttääkseen katu-uskottavalta istuessaan kahvilassa surffaamassa. Ei varmasti tunnu Ipad siistiltä ja houkuttelevalta tuotteelta, olisi se kuinka ohut tai ultrakeveä tahansa. Päinvastoin, turha luksustuotteilla läträäminen tuntuisi typerältä ja niin täysin turhalta, ja siinä samassa länsimainen kuluttaja välinpitämättömältä idiootilta. Joita me kieltämättä olemme. Ensi viikolla paasauksen kohteena yritykset.

”Where ignorance is our master, there is no possibility of real peace.”
-Dalai Lama

 

Minä ja elektroniikan aiheuttama maailmantuska