Reilun kaupan kahvien valikoima täydentyy Pauligin kahveilla

30.08.2011

 

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedote 25.08.2011

Suomen kahvimyynnin markkinajohtaja Gustav Paulig Oy laajentaa vastuullisuussertifioitujen kahviensa valikoimaa tuomalla markkinoille uudet Reilun kaupan luomukahvit.

”Vastuullisuus on yksi toimintamme kulmakivistä ja teemme monella saralla työtä sen edistämiseksi. Laajentamalla nyt vastuullisuusmerkittyjen tuotteidemme valikoimaa Reilun kaupan tuotteisiin voimme tarjota kuluttajille ja asiakkaillemme mahdollisuuden valita itselleen sopivimman vaihtoehdon. Jo entuudestaan valikoimassamme on ollut UTZ CERTIFIED- ja Luomu-merkittyjä tuotteita. Uusilla tuotteillamme on sekä Reilun kaupan että Luomu-sertifiointi. Tuotteita tulee sekä ammattikäyttöön että vähittäismyyntiin syyskuusta alkaen,” sanoo Gustav Pauligin toimitusjohtaja Elisa Markula.

“Markkinajohtajan päätös tuoda markkinoille myös Reilun kaupan tuote on merkittävä, sillä täällä tehdyillä päätöksillä ja valinnoilla on valtava merkitys kahvin pienviljelijöiden elämään. Reilun kaupan ansiosta kahvin viljelijät pystyvät parantamaan työ- ja elinolojaan ja parantamaan omaa asemaansa kansainvälisessä kaupankäynnissä”, Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa sanoo.

Kansainvälisen laajan kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset tuntevat Reilun kaupan, pitävät Reilun kaupan kriteerejä tiukkoina ja luottavat järjestelmän erilliseen valvontaan.

Tuoreen kansainvälisen tutkimuksen mukaan (Globescan, 2011) yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kuluttajasta on sitä mieltä, että yritysten tulee maksaa kehitysmaiden tuottajille kunnon korvaus tuotteista. Kahdeksan kymmenestä kokee, että yritykset voivat omilla liiketoimintatavoillaan osaltaan vaikuttaa köyhyyden vähentämiseen maailmassa. 85 prosenttia suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin.

Kahvi ja banaani ovat tutkimuksen mukaan edelleen tunnetuimmat Reilun kaupan tuotteet Suomen markkinoilla. Reilun kaupan kahvin kysyntä on lisääntynyt myös kodin ulkopuolella, yhä useammat kahvilat ja ravintolat haluavat vastata kysyntään ja toisaalta kertoa omista vastuullisuusarvoistaan tarjoamalla asiakkailleen Reilun kaupan tuotteita. Myös julkisen sektorin puolella ja yksityisillä työpaikoilla Reilun kaupan kahvin kulutus on lisääntynyt tasaisesti.

Lisätietoja Reilun kaupan kahvista.