Reilu kauppa kasvoi vuonna 2010

Reilu kauppa kasvoi vuonna 2010

04.04.2011

04.04.2011 Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedote

Kuva: Reilun kaupan edistämisyhdistysReilu kauppa jatkoi Suomessa kasvuaan vuonna 2010. Kasvua oli sekä
Reilun kaupan tuotteiden myynnin kokonaisarvossa että Reilun kaupan
tuotteiden määrässä. Vuonna 2010 Suomessa ostettiin Reilun kaupan
tuotteita yhteensä 93 miljoonalla eurolla (vuonna 2009 86,9 miljoonalla
eurolla). Keskimäärin jokainen suomalainen kulutti Reilun kaupan
tuotteisiin melkein euron enemmän kuin viime vuonna, eli 17,30 euroa
(vuonna 2009 16,31 euroa).

Eniten rahaa suomalaiset käyttivät Reilun kaupan kahviin, banaaneihin,
viiniin, kukkiin ja Reilun kaupan puuvillasta valmistettuihin
tuotteisiin, tässä järjestyksessä. Reilun kaupan kahvia myytiin Suomessa
viime vuonna 547 000 kiloa (vuonna 2009 545 600 kiloa). Banaaneja
myytiin 8,1 miljoonaa kiloa (vuonna 2009 8,9 miljoonaa kiloa).

Reilun kaupan viinien myynti litroissa laskettuna kasvoi 10 prosenttia:
yhteensä viinejä myytiin 673 000 litraa (vuonna 2009 610 000 litraa).
Vuoden 2010 lopussa saatavilla oli 31 erilaista Reilun kaupan puna-,
valko- ja kuohuviiniä. Reilun kaupan kukkia myytiin 10,5 miljoonalla
eurolla, ja niiden myynti kasvoi 13 prosenttia edellisvuoteen (9,3
miljoonaa euroa) verrattuna. Tarjolla oli Reilun kaupan ruusuja,
neilikoita ja sekakimppuja.

Muita kasvutuotteita olivat muun muassa suklaa (kasvua 30 prosenttia),
mehut (12 prosenttia) ja urheilupallot (31 prosenttia). Myynnissä oli
muun muassa Reilun kaupan jalkapalloja ja lentopalloja, jotka on
valmistettu Pakistanissa. Palloja myytiin 2010 11 600 kappaletta.

Vuonna 2010 Suomessa tuli markkinoille yhteensä 200 uutta Reilu kauppa
-sertifioitua tuotetta, ja tuotteiden määrä kasvoi 1600:een.
Markkinoille tuli muun muassa eteläafrikkalaisista Reilun kaupan
viinirypäleistä valmistettua rosé-kuohuviiniä sekä tennarit, joissa on
käytetty Reilun kaupan puuvillaa.

Suurin tuoteryhmä on Reilun kaupan puuvillasta valmistetut vaatteet ja
kodintekstiilit. Vuoden vaihtuessa jopa 43 prosenttia Suomessa
markkinoilla olevista Reilun kaupan tuotteista oli puuvillaa.
Puuvillatuotteita myytiin vuonna 2010 7,2 miljoonalla eurolla, mikä
tarkoitti 7 prosentin laskua vuoteen 2009 verrattuna. Laskua aiheutti
muun muassa koko vuoden jatkunut puuvillan hinnan nousu
maailmanmarkkinoilla.