Eettisen kaupan puolesta ry

Käy materiaalit huolellisesti läpi ja vastaa kysymyksiin.

Uiguurit ja pakkotyö

Katsokaa Yritysvastuu-uutiset-video Uiguurit ja pakkotyö. Lisäksi tehtäväkokonaisuutta tukemaan voi lukea artikkelin Puoli miljoonaa uiguuria pakkotyössä puuvillapellolla. Tehkää sitten näihin liittyvät tehtävät 1-3.

Tehtävä 1: Arvoketjut

Vaatteilla ja tekstiileillä on usein pitkät arvoketjut, jotka eivät tyypillisesti ole kovinkaan läpinäkyviä. Niihin saattaa piiloutua ihmisoikeusrikkomuksia, kuten esimerkiksi uiguurien pakkotyötä. Selvitä ensiksi, mitä tarkoitetaan arvoketjuilla. Tämän jälkeen tee vaatteiden arvoketjujen eri vaiheita käsittelevä tehtävä.

 

Tehtävä 2: Vaatemerkit ja uiguurien pakkotyö

Olisi tärkeää, että vaateyritykset kertoisivat avoimesti nettisivuillaan tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä. Tutustu jonkun vaateyrityksen nettisivuihin – se voi olla esimerkiksi lempivaatemerkkisi tai joku muu merkki. Selvitä, kertooko yritys nettisivuillaan seuraavat tiedot:

  1. Missä yrityksen vaatteet on ommeltu?
  2. Mistä yrityksen käyttämät kankaat tulevat?
  3. Mistä yrityksen kankaissa käyttämät raaka-aineet tulevat?

Tehtävä 3: Vaikuttamisen tapoja

Kuluttajana ja kansalaisena on monia erilaisia tapoja vaikuttaa yrityksiin ja päättäjiin sekä pyrkiä saamaan heidät tekemään vastuullisempia valintoja ja päätöksiä. Yrityksiin voi vaikuttaa esimerkiksi antamalla palautetta erilaisissa kanavissa ja pyytämällä yrityksiä kertomaan yksityiskohtaisesti tuotteiden valmistuksesta. Lisäksi voit olla yhteydessä kansanedustajiin sekä kunnanvaltuutettuihin ja esimerkiksi selvittää, mistä vaikkapa oppilaitoksen tai kunnan hankinnat tulevat.

Pohdi: Keksitkö muita erilaisia tapoja vaikuttaa kuluttajana yrityksiin ja päättäjiin? Mikä olisi sinulle itsellesi luontevin tapa vaikuttaa?

Vaatteiden elinkaari ja kulutus

Tehtävä 4. Kuluttajazombit pikamuotiostoksilla

Kuluttajazombit Tripla-kauppakeskuksessa. Kuvakaappaus videosta Shop till you Drop Dead official trailer (Eettisen kaupan puolesta ja Häiriköt-päämaja).

Kuluttajazombien sijaan tarvitsemme vastuullisia kuluttajia. Pikamuotia vastaan voi vaikuttaa monenlaisilla tavoilla. Katso video Shop till you Drop Dead official trailer (2 min) ja vastaa kysymyksiin.

  • Missä tempaus toteutettiin, ja ketkä sen toteuttivat?
  • Mihin asiaan tempauksella halutaan vaikuttaa?
  • Miksi pikamuoti on huono asia?
  • Oliko tempauksen ja videon tekeminen mielestäsi hyvä idea vai ei? Miksi?

Tehtävä 5. Lempivaatteen tutkiminen

Ota esille oma lempivaatteesi ja vastaa kysymyksiin.

a) Miksi juuri tämä vaate on sinulle erityinen?
b) Miltä kangas tuntuu? Onko se mukavaa, joustavaa, paksua tai ohutta?
c) Tuntuvatko kangas ja ompelusaumat kestäviltä? Luuletko, että vaatetta voi käyttää monta vuotta?
d) Onko vaatetta korjattu kertaakaan, esim. ommeltu reikä tai nappi?

Etsi vaatteen saumasta tai niskasta lappu, jossa lukee “Made in…”. Jos et löydä lappua, valitse toinen vaate. Vastaa kysymyksiin.

e) Minkä vaatemerkin valmistama vaate on?
f) Missä maassa vaate on ommeltu kasaan (Made in…)?
g) Mistä yhdestä tai useammasta materiaalista kangas on tehty?

Tehtävä 6. Kuvia vaatteiden elinkaaresta

Puuvillan viljelijöitä Beninissä, Länsi-Afrikassa. Kuva: Reilu kauppa.

Tässä kuvagalleriassa on vaatteen elinkaareen liittyviä kuvia. Valokuvien tulkitseminen auttaa hahmottamaan vaateteollisuuden ja kulutuksen vaikutuksia ympäri maailman. Selatkaa valokuvia ja vastatkaa antamalla ainakin 4 esimerkkiä molempiin kysymyksiin. Kirjoittakaa vastauksia paperille tai tehkää käsitekartta (mind map).

a) Mitä raaka-aineisiin ja vaatteiden tuotantoon liittyviä töitä kuvissa näkyy?
b) Mitä ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin liittyviä ongelmia vaatteiden elinkaaressa on ratkaistava?

Keskustele parin kanssa tai ryhmässä: Minkälaisia töitä sinä voisit tehdä vaatealalla? Ketkä voivat edistää kestävämpää tuotantoa ja kulutusta?

Tehtävä 7. Kengän hinnan jakautuminen

Lähes 90 prosenttia kaikista maailman kengistä tehdään Aasiassa. Suurimpia tuottajamaita ovat Kiina, Intia, Vietnam ja Indonesia. Laskelmien mukaan kengän tuotosta suurin osa menee brändiyritykselle, joka suunnittelee kengän, sekä jälleenmyyjälle, joka myy kengän kivijalkakaupassa tai verkossa. Monissa tuotantomaissa työntekijöille menee vain murto-osa eikä palkka riitä elämiseen.

Katso kuvaa Indonesiassa valmistetusta 120 euron hintaisesta kengästä ja vastaa kysymyksiin.

a) Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee brändiyritykselle?
b) Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee työntekijöiden palkkoihin?
c) Kuinka monta prosenttia työntekijöiden palkka on kengän kokonaishinnasta?

Haku