Eettisen kaupan puolesta ry

Opettajan materiaalit globaalista ruuantuotannosta sisältävät paljon toiminnallisia tehtäviä yläkoululaisille ja toiselle asteelle. Opettaja voi koota niistä omalle ryhmälleen parhaiten toimivan setin, tai vetää suoraan työpajarungon avulla kokonaisen oppitunnin.

Huomaathan, että materiaaleja voi yhdistellä itsetarkistuviin Tehtävät opiskelijoille -osion tehtäviin.

Arvojanakävely

Opiskelijat pohtivat omaa suhdettaan ruokaan ja sen kuluttamiseen.

Ohjeet: Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”. Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.

  • Ruoka/ruokavalioni on minulle tärkeä asia
  • Pystyn mainitsemaan yleisen ruoan, jota en missään nimessä pystyisi syömään
  • Mainokset saavat minut joskus ostamaan tiettyä ruokaa/juomaa
  • Olen nähnyt filmin tai uutisjutun jonkun ruokatuotteen tekemisestä
  • Pohdin ruokaillessani usein ruoan ympäristövaikutuksia ja/tai eläinten oikeuksia
  • Haluaisin muuttaa jonkin asian ruokavaliossani niin, että ruoan kuluttamiseni olisi eettisempää (ympäristö- ja ilmastokuormitus, ihmisoikeudet, eläinten oikeudet)
  • Meidän kotona syntyy paljon ruokajätettä
  • Lajittelen usein ruokajätteeni

Karttatehtävä ruuan globalisaatiosta

Ohjeet: Jaa luokka pienryhmiin, ja anna heidän keskutella hetki aiheesta. Halutessasi voit heijastaa karttakuvan esim. Whiteboardille, ja jokainen opiskelija voi merkata tussilla/magneetilla ne alueet, joista heidän illallisensa osat tulivat. Lopullisen kartan  avulla opiskelijoille on helppoa osoittaa ruoantuotannon globaalius.

1. Keskustelu pienryhmissä: mitä söitte ja joitte eilen illalliseksi? Mistä päin maailmaa aterian eri osat tulivat? Jos ette tiedä, voitte veikata.

2. Merkkaa kartalle ne paikat, josta epäilet illallisesi aineksien tulleen.

Osallistavat työpajarungot

Diat toimivat sellaisenaan työpajan rakenteena, ja niistä löytyy toimintaohjeet opiskelijoille. Niistä voi ottaa käsittelyyn vain yksittäisiä dioja.

Maailmanlaajuinen ruokatuotanto (45 min)

Työpajassa tarkastellaan maailmanlaajuista ruokatuotantoa ja sen ongelmia. Työpajassa tutustutaan tarkemmin kaakaontuotantoon ja pohditaan ratkaisuja ongelmiin niin kuluttajan kuin yritystenkin näkökulmasta.

Global meal

Global Meal-esityksessä tarkastellaan kriittisesti ruokamainontaa vastamainoksien kautta. Työpajassa oppilaat tekevät omat vastamainokset. Esitys on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Taustatietoa työpajan vetämiseksi löytyy Opettajan oppaasta.

Vastamainoksia löytyy Eetin ruokavastamainosgalleriasta. Vastamainoksia saa käyttää opetukseen ja tulostaa.

Linkkejä:

Natura-lehti: Suklaan tie alkaa tropiikista

Open ruokaopas-sivusto tarjoaa materiaalia vastuullisen ruuan tarkasteluun 12 eri oppiaineen näkökulmasta

Tutustu myös muihin Eetin oppimateriaaleihin.

Haku