Eettisen kaupan puolesta ry

Opettajan materiaalit aiheesta medialukutaito ja kuluttaminen sisältävät paljon toiminnallisia tehtäviä yläkoululaisille ja toiselle asteelle. Opettaja voi koota niistä omalle ryhmälleen parhaiten toimivan setin, tai vetää suoraan diojen avulla kokonaisen oppitunnin.

Huomaathan, että opettajan materiaaleja voi yhdistellä itsetarkistuviin Kuluttaminen ja medialukutaito – Tehtävät opiskelijoille -osion tehtäviin.

Arvojanakävely

Opiskelijat pohtivat omaa suhdettaan kuluttamiseen ja mainontaan.

Ohjeet: Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”. Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.

  • Osaan ulkoa ainakin yhden brändin iskulauseen/mainoskappaleen
  • Mainos on joskus saanut minut ostamaan vaatteita/tavaroita
  • Osaan mainita yhden mielestäni poikkeuksellisen hyvän/huonon mainoksen
  • Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu (Huomioksi: tiedämme usein paljonkin brändin mainonnasta ja tyylistä, mutta emme juuri mitään itse tuotteesta, sen tuotantotavoista tai sisällöistä)
  • Uuden vaatteen/tavaran ostaminen herättää minussa kivoja tunteita
  • Olen joskus tuntenut katumusta ostamastani vaatteesta/tavarasta
  • Olen tuntenut painetta ostaa jonkin uuden vaatteen/tavaran, koska kavereillani on ollut sellainen
  • Minulla on liikaa vaatteita/tavaraa

Vastamainosten analyysi

Aluksi: Jaa dia oppilaiden nähtäväksi. Kerro oppilaillesi, mikä on vastamainos: vastamainokset ovat kuvia ja videoita, joissa parodioidaan mainoksia niiden omalla muotokielellä. Vastamainosten pienellä kirjoitetut tekstit kannattaa lukea aluksi yhdessä, etteivät ne jää huomaamatta.

Tehtävä: Oppilaat valitsevat pienryhmissä, kumpaa vastamainosta he analysoivat, tai voitte analysoida yhdessä vaikka molemmat. Anna opiskelijoille tehtäväksi pohtia seuraavia asioita:

  • Mitä yritystä/toimialaa vastamainos kritisoi?
  • Mitä mainonnan tehokeinoja vastamainos on lainannut alkuperäiseltä yritykseltä? (esim. värit, logo, fontti, tausta, vetoamistyyli…)
  • Mitä ongelmia vastamainos nostaa esille yrityksen/toimialan toiminnassa?
  • Oletko samaa mieltä vastamainoksen kanssa? Onko yrityksen/toimialan toiminta ongelmallista?
  • Otatko vastamainoksen esille tuoman ongelman huomioon omissa kulutusvalinnoissasi?

Osallistavat työpajarungot

Diat toimivat sellaisenaan työpajan rakenteena, ja niistä löytyy toimintaohjeet opiskelijoille. Työpajat toimivat parhaiten erillisinä, peräkkäisinä oppitunteina, mutta niitä voi hyvin käyttää myös itsenäisinä osina tai ottaa käsittelyyn vain yksittäisiä dioja. Opettajan kannattaa ladata itselleen ppt-versio, jonka kommenteista löytyy lisätietoja ja vinkkejä tuntityöskentelyyn.

Mainonnan psykologia (45 min)

Ohjeet: Tarvitset vain diat. Diasarja koostuu yksittäisistä, osallistavista tehtävistä, joista voit valita tunnilla käsiteltäväksi vain muutamia, tai käydä vaikka kaikki läpi.

Lataa powerpoint-versio

Vastamainostyöpaja (60 min)

Ohjeet: Etsi kullekin pienryhmälle valmiiksi mainoskuva, josta opiskelijat muokkaavat työpajassa omat vastamainoksensa. Ne voivat olla sähköisiä kuvia, jotka jaat ryhmille esim. linkin avulla, tai lehdistä leikattuja paperisia mainoksia.

Mainokset toimivat työpajassa parhaiten, kun niissä on ihminen/ihmisiä ja jokin teksti, esim. iskulause, jota opiskelijat voivat muokata. Vaihtoehtoisesti opiskelijat voivat itse etsiä netistä/lehdistä ryhmässä muokattavan mainoskuvan, mutta etsimiselle kannattaa varata ja rajata hieman aikaa (esim. 5 minuuttia).

Lataa powerpoint-versio

 

Eetti on tuottanut myös Medialukutaitoa vastamainoksista -oppaan vastamainostyöpajan pitämiseen suomeksi ja englanniksi.

Linkkejä:

Vastamainoksia löytyy Eetin vastamainosgalleriasta. Vastamainoksia saa tulostaa ja käyttää opetuksessa.

Yle Uutiset: Kännykkäsi vuotaa tietosi mainostajille – mitä voit tehdä? 4 hyötyä, 4 riskiä ja 7 vinkkiä

Yle Areenan Horisontti-podcast: Onko kuluttamisesta tullut uusi uskontomme? (44 min.)

Kuilut umpeen -blogi: Kirjoituksia vastamainosten käytöstä opetuksessa

Tilaa kouluvierailu

Kysy mahdollisuudesta saada Eetin kouluvierailija oppilaitokseesi tai tapahtumaasi työpajan vetäjäksi. Työpajan aiheena voi olla mainonnan psykologia (45 min) tai vastamainostyöpaja (60-90 min). Vastamainostyöpajoissa voidaan mainosparodian avulla käsitellä samalla jotain Eetin ydinaiheista: mainonnan psykologia, vaatteet, ruoka tai elektroniikka.

Työpajat järjestetään joko paikan päällä tai tarvittaessa etänä Zoomissa. Työpajat ovat varsin suosittuja, joten niitä kannattaa kysellä hyvissä ajoin.

Yhteydenotot: katri.perho@eetti.fi

Tutustu myös muihin Eetin oppimateriaaleihin.

Haku