Eettisen kaupan puolesta ry

Kasvatamme tiedostavia nuoria

Kannustamme nuoria pohtimaan arkisten kulutusvalintojen vaikutusta ihmisten oloihin toisella puolella maailmaa sekä miettimään omia yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja.

Eetti on kehittänyt vastamainostyöpajan, jossa tarkastellaan maailmankauppaa ja kulutusvalintoja sekä mainosten vaikutuskeinoja. Tuotteisiin ja mainontaan liittyvä medialukutaito on tärkeää, sillä kohtaamme moninaista kaupallista ja sponsoroitua viestintää. Nuoret osallistuvat kodin hankintoihin yhä enemmän ja törmäävät jatkuvasti mainoksiin sosiaalisessa mediassa, puhelinsovelluksissa, kaupassa, kadulla, elokuvissa ja peleissä, jopa koulussa.

Kriittisiä viestejä mainosten rinnalle tuo vastamainonta eli mainosparodiat. Mainoksen kuvaa, logoa ja kieltä muuntelemalla vastamainos kommentoi maailmankauppaan ja kulutukseen liittyviä ongelmia, kuten tuotannon ympäristöhaittoja, ihmisoikeusloukkauksia tai kauneusihanteita. Kekseliäisyys ja huumori tukevat vakavien aiheiden käsittelyä, ja vastamainonta tarjoaa tavan vastata mainontaan, osallistua keskusteluun ja vaikuttaa.

Eetin vastamainostyöpajoja on pidetty jo sadassa koulussa tuhansien oppilaiden kanssa. Tutustu oppimateriaaleihimme täällä.

Haku