Eetti selvittää: Vaatemerkkien kestävät mallistot
Vaateteollisuus on murroksessa ilmastokriisin ja luontokadon edetessä. Yhä useampi haluaa tehdä vastuullisempia valintoja, ja vaateyritykset ovatkin lisänneet valikoimiinsa kestävämpinä markkinoituja mallistoja ja merkintöjä. Niitä mainostetaan ylevillä sanoilla, kuten “conscious”, “sustainable” ja “committed”.
Yritykset myös kehittelevät kilvan erilaisia keinoja, joilla vaateteollisuudesta saataisiin kestävämpää. Ratkaisuja etsitään niin kierrätetyistä muovipulloista tai selluloosasta valmistetuista kankaista, kuin siirtymisestä kiertotalouteen.
Eetti aikoo selvittää vaateteollisuuden vastuullisuutta!
Kuinka vihreitä ja vastuullisia kestävät mallistot oikeasti ovat? Millaisin keinoin vaateteollisuus yrittää muuttua kestävämmäksi, ja ovatko keinot hyviä? Miten tässä kaikessa otetaan huomioon ihmisoikeudet, ympäristö ja ilmasto?
Osallistu joukkorahoituskampanjaamme, ja auta meitä laittamaan suurten vaateyritysten vastuullisuuslupaukset suurennuslasin alle!
Jos saavutamme joukkorahoituksen ensimmäisen tason, teemme selvityksen vähintään viiden vaatemerkin kestävästä mallistosta tai merkinnästä. Jos saavutamme joukkorahoituksen toisen tason, pureudumme keskeisiin keinoihin, joilla vaateteollisuus pyrkii tekemään tuotannostaan kestävämpää. Selvitämme, onko niiden käyttö markkinoinnissa perusteltua.
Voit lahjoittaa myös MobilePaylla numeroon 21653 (kirjoita viestikenttään “vaate”), tai tilisiirtona:
Eettisen kaupan puolesta ry
FI33 4730 4720 0105 53
Viite: 4446
Tavoite 1. Vaatemerkkien kestävät mallistot -selvitys
Eetti vertailee vähintään viiden vaatemerkin kestävää mallistoa ja selvittää
- miten niissä on otettu huomioon ihmisoikeus-, ympäristö- ja ilmastovaikutukset
- miten vastuullisimpina markkinoitujen mallistojen kriteerit eroavat toisistaan?
- mitä mallistojen vastuullisuusväittämät tarkoittavat ja mitä tietoa yritykset tarjoavat kestävyysväitteiden tueksi?
Tämän tutkimustyön pohjalta Eetti
- julkaisee selvityksen kestävistä mallistoista verkkosivuille
- käy dialogia vertailussa mukana olleiden vaateyritysten kanssa ja antaa suositukset toiminnan parantamiseksi
Tavoite 2. Pikamuodin kestävyystrendien läpivalaisu
Eetti selvittää
- kahta vaateyritysten suosimaa ratkaisua pikamuodin kestävyyshaasteisiin (tällaisia ratkaisuja voivat olla esim. kiertotaloustoimet sekä siirtyminen luomupuuvillaan ja kierrätysmateriaaleihin)
- onko niiden käyttö markkinoinnissa perusteltua
Tämän tutkimustyön pohjalta Eetti tekee
- 2 artikkelia nettisivuille
- 2 podcast-jaksoa