Onko media vain yksi iso mainos?

6.2.2018

Nike vastamainos, työpaja Espoo International Schoolin 8.-luokkalaisille keväällä 2015
Mainoksiin törmää sosiaalisessa mediassa, älypuhelinsovelluksissa, kaupoissa, kaduilla, elokuvissa ja peleissä, jopa koulussa. Lapset tottuvat mainontaan ja sponsoroituihin sisältöihin jo nuorena, ja aikuisen tuen avulla niitä oppii myös ymmärtämään ja erottamaan muusta sisällöstä paremmin.

Tällä viikolla (5.-11.2.2018) vietetään Mediataitoviikkoa, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja ja vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Viisi vinkkiä vastuullisiin vaateostoksiin

28.12.2017


Välipäivien vaatealet houkuttelevat monia päivittämään vaatekaappiaan. Mutta miten ostaa vaatteita, joiden tekemiseen ei ole liittynyt ihmisoikeusloukkauksia tai ympäristön kuormittamista? 

Sivut

Päivitetty: 16.2. 2:45

Kaupunkitilamme on kaupallista, ja olemme tulleet lähes immuuneiksi mainoksille. Eetin vastamainostyöpajoissa tätä immuniteettia ravistellaan tarkastelemalla mainosten vaikutuskeinoja ja muuntelemalla mainoskuvista kriittisiä parodioita, vastamainoksia.

Kuilut umpeen

Päivitetty: 21.2.2018
Taito tarkastella mainoksia ja punnita omia kulutusvalintoja on tärkeä osa arjen hyvinvointia, medialukutaitoa ja vastuullista kuluttamista. Tuotin tämän tekstin yhteistyössä Eetin ja Ylen kanssa osana...