Tausta

Repusta Eetiksi

Alunperin Reilun kaupan puolesta Repu ry sai alkunsa Helsingissä vuonna 2000. Joukko oikeudenmukaisesta maailmankaupasta kiinnostuneita aktiivisia kansalaisia halusi toimia Reilun kaupan tunnetuksi tekemisessä kansalaisjärjestön keinoin, ja päätti opintopiiritoiminnan pohjalta perustaa virallisen yhdistyksen.

Historiansa aikana yhdistys on ollut monessa mukana. Kampanjoiden kautta tuhannet ihmiset ovat voineet tutustua Reiluun kauppaan mm. festareilla, kouluissa, seurakunnissa ja marketeissa. Toimintamme on levinnyt pääkaupunkiseudulta myös muualle Suomeen, ja tällä hetkellä paikallisryhmiä on noin kymmenellä paikkakunnalla.

Viime vuosien aikana toimintamme on lisäksi laajentunut Reilun kaupan merkkijärjestelmän ulkopuolelle. Edistämme yleisesti kaupankäynnin sosiaalisia kriteerejä, missä ohjenuorana toimivat kansainväliset työ- ja ihmisoikeussopimukset, ajatus elämiseen riittävästä palkasta sekä eettiset sertifiointijärjestelmät. Nykyisin yhdistys kampanjoi esimerkiksi vastuullisen kulutuselektroniikan ja vaateteollisuuden puolesta.

Vuoden 2011 alusta yhdistyksen nimi onkin paremmin toimintaa vastaava Eettisen kaupan puolesta ry.

Reilun kaupan edistäjä

Jo yli 90 prosenttia suomalaisista tietää, mitä on Reilu kauppa. Reilun kaupan järjestelmästä hyötyy 1,2 miljoonaa pienviljelijää ja suurtilojen työntekijää sekä heidän perheensä yli 60 kehitysmaassa. Nimenmuutoksen jälkeenkin Eetti kampanjoi jatkuvasti Reilun kaupan puolesta - esimerkkeinä Reilun kaupan kahvilat kesäfestareilla sekä Reiluttaja -koulutus.

Kansainväliset kampanjat

Kansainväliset Puhtaat vaatteet- ja Sustainability and Solidarity in Economy -kampanjamme ovat herättäneet keskustelua vaatteiden tuotannon työoloista ja ympäristövaikutuksista sekä solidaarisuustaloudesta ja innostaneet ihmisiä toimimaan oikeudenmukaisen maailmankaupan puolesta. Olemme keränneet allekirjoituksia vetoomuksiin mm. Bangladeshin vaatetehtaiden turvallisuuden parantamiseksi.

Globaalikasvatusta lapsille ja nuorille

Eetin ansiosta globaalin kulutuksen teemoja käsitellään laajasti myös kouluissa. Yli kymmenentuhatta koululaista on käyttänyt Eetin globaalikasvatusmateriaaleja viimeisen kolmen vuoden aikana. Pääteemojamme ovat puuvillan ja vaatteiden maailmankauppa sekä vastamainokset.